Geir Axelsen, statssekretær i Finansdepartementet

Flere nordmenn studerer i USA

USA har karret seg tilbake som et av hovedreisemålene for norske utenlandsstudenter. Og nå kan du studere gratis på Harvard.

USA er igjen det mest populære landet å ta delgradsstudier i. Siden 2002 har andelen delgradsstudenter steget med nærmere 30 prosent, og i dag studerer 666 norske delgradsstudenter i USA.

– Hadde de hatt muligheten, ville nok flere dratt hit som helgradsstudenter. Men den lite fordelaktige skolepengeløsningen fra norsk lånekasse sin side hindrer mange. Det første året er nemlig ikke dekket av Lånekassen, og må derfor finansieres av egen lomme, sier Christian Myrstad, president i ANSA, Studentsamskipnaden for norske studenter i utlandet.

Men høyere opp i studiegradene finnes det mer lukrative muligheter enn egen lomme og lånekassemidler. Det nyopprettede Kistefos Public Service Fellowship tilbyr fullstipendierte mastergrader til norske studenter som vil arbeide i offentlig sektor. Stipendet gir gratis utdanning ved Kennedy School of Government (KSG) ved Harvard University, et studium som prismessig ligger på 60-70.000 dollar i året. For å motta stipendet må man forplikte seg til å arbeide minst tre år i offentlig sektor i Norge. Fullfinansiert utdannelse ved prestisjetunge Harvard vil nok lokke mange til å søke, mener Myrstad.

– Man får en helt annen kjennskap til landet når man har et lengre studieopphold, og man knytter kontakter som senere kan komme godt med i næringslivet, sier han.

God mulighet

FRISTER: Christen Sveaas vil gi framtidige byråkrater mulighet til å studere ved Harvard University.

Den gavmilde finansmannen Christen Sveaas gav selv denne begrunnelsen for å opprette stipendet:

– Etter at jeg nylig stille og diskret rundet 50 år, ønsket jeg å bidra til utviklingen av offentlig sektor i Norge.

Han utyper overfor Universitas:

– Jeg er opptatt av å gi framtidige ledere i offentlig sektor en internasjonal bakgrunn. Kistefos-stipendet vil være en mulighet til å få fullfinansiert en kvalitetsutdanning av internasjonalt format.

Tidligere Harvard-student og påtroppende DnB NOR-sjef Rune Bjerke mener norske studenter har gode muligheter til å bli tatt opp ved KSG.

– Norske studenter har alle forutsetninger for å bli tatt opp ved KSG fordi vi hevder oss på områder som tradisjonelt vektlegges: engasjement i organisasjoner, frivillig arbeid og jobberfaring ved siden av studier, sier Bjerke, som deltok ved den offisielle lanseringen av stipendet ved Oslo Handelsgymnasium sist torsdag.

Får støtte

Statssekretær i Finansdepartementet Geir Axelsen har også studert ved KSG. Han mener det er mer krevende å komme inn enn å studere der.

– Når du først er kommet inn, er alle opptatt av å støtte deg med god veiledning, veldig gode lærekrefter, et pulserende akademisk miljø og ved at forholdene legges praktisk til rette. Du kommer ikke inn uten å være topp motivert i utgangspunktet. Og miljøet på skolen og Harvard-institusjonene bidrar til at en blir ytterligere motivert til å jobbe med kursene og få faglig og personlig utbytte fra oppholdet.

Alexandra Martinez, leder for opptaksavdelingen ved KSG, forteller på sin side at de mottar svært få søknader fra Norge. I dag er det to norske studenter ved skolen.

Søknadsfristen for studieåret 2007/2008 er 5. januar. Kistefos vil bidra med rundt 200.000 dollar i seks år for å finansiere stipendene.