FLITTIG FORSKER: Per Botolf Maurseth (SV) tar over jobben som kunnskapsministerens høyre hånd etter videregående-rektor Åge Rosnes.

Vil fokusere mer på forskning

Kunnskapsdepartementets nye statssekretær, Per Botolf Maurseth, ønsker å heve forskningsnivået.

– Statsbudsjettet ser veldig fint ut – det er alt jeg kan si. Soria Moria er et godt fundament, også biten innen mitt ansvarsområde, sier Per Botolf Maurseth (SV), ny statssekretær i Kunnskapsdepartementet.

– Så det ser gunstig ut for studenter, med andre ord?

– Det vil jeg ikke svare på, sier Maurseth med et smil.

Etter at Maurseth overtok stafettpinnen fra tidligere statssekretær Åge Rosnes, som sluttet for å få tid til familien, har det vært svært mye å gjøre. Hovedsakelig står finlesing av statsbudsjett på agendaen for den tidligere seniorforskeren fra Norsk Utenrikspolitisk Institutt (NUPI), og naturlig nok er løfting av forskningsnivået blant ambisjonene. Maurseth hevder han ikke har noen store forskjeller i «programerklæringen» sin i forhold til Rosnes, men påpeker likevel at han vil «gjøre tingene på sin egen måte».

Maurseth har studert ved Samfunnsøkonomisk institutt ved Universitetet i Oslo, og har stor respekt for universiteter.

– Jeg kjenner Blindern godt, og jeg trivdes veldig godt der. Har hørt mange sier det er kaldt og grått, men jeg deler altså ikke den oppfatningen. Jeg har kjempestor respekt for universiteter og deres søken etter sannhet og forståelse. Ofte har andre som søker etter dette en skjult agenda, men jeg er veldig fascinert av universitetenes genuine interesse, sier Maurseth, som gjerne vil oppfordre studenter til å nyte studietiden.

– Men hvordan tror du din forskningsmessige og akademiske bakgrunn vil påvirke din nye stilling?

– Departementet har mye ansvar for samarbeid med andre land og det internasjonale perspektivet innen forskning. Forskning og høyere utdanning skal internasjonaliseres. Som forsker på NUPI hadde jeg stor nytte av kontakt med forskere fra mange land, sier Maurseth, som regner med å gå tilbake til NUPI når han i sin tid skal slutte som statssekretær.