Christian Myrstad, ANSA-president. (Foto: Vidar Seland/ANSA)

Færre tar hele grader i utlandet

Mens antallet helgradsstudenter daler, stiger antallet som kun tar deler av graden sin i utlandet.

– Av norske studenter som velger å ta en hel grad i utlandet, er det en nedgang på 15 prosent siden 2002-2003, sier Christian Myrstad, nyvalgt president i Assosciation of Norwegian Students Abroad (ANSA).

Han forteller at antallet helgradsstudenter går ned i Australia og Spania. Studentene velger bort tradisjonelle studieland, og prioriterer i større grad å ta en delgrad i land som Sør-Afrika, Kina, Tanzania, India og Singapore, ifølge Myrstad. Endringen i studievanene til norske studenter har kommet i løpet av de siste tre årene, og den markante nedgangen i antall helgradsstudenter kommer som en direkte konsekvens av økningen i antall delgradsstudenter. Bare i tidsrommet 2002 til 2005 økte antallet studenter som tar en delgrad i utlandet med 29 prosent.

– Det er på mange måter lettere å ta forskjellige fag på flere steder fremfor å ta en hel grad i et bestemt land. Jeg frykter at helgradsandelen vil gå ytterligere ned, sier Myrstad.

Likevel er det i utgangspunktet positivt at antallet delgradsstudenter, som hovedsakelig består av samfunnsfag og psykologistudenter, er på vei opp.

– Vi er udelt positive til at studenter velger å ta deler av en grad i utlandet, sier internasjonalt ansvarlig i Norsk Studentunion, Kim Størksen.

Myrstad ser for seg en ytterligere økning av delgradsstudenter i fremtiden, og da særlig til ikke-engelskspråklige land. Samfunnsfagstudier i land som Namibia, Tanzania, Etiopia og Sør-Afrika frister mange, og flere land i Asia vil også se en betydelig økning i antall studenter fra Norge, ifølge Myrstad. Størksen mener dette skaper en verdifull variasjon i utdanningslivet.

På verdensbasis er det nå 12.991 norske helgradsstudenter, mot 7017 på delgrad.