KØ: Utenlandsstudentene står i kø i timesvis for et kurs de har krav på, men som det ikke er sikkert de kommer inn på.

Utvekslingsstudenter mister språktilbud

En voldsom økning i antall utenlandske studenter ved Universitetet i Oslo har medført at studentene ikke får norskkurset de har krav på.

– Universitetet øker antallet studenter, men klarer ikke å innfri løfter. Jeg skjønner ikke hva de driver med, raser Ricardo Duque, leder for International Student Union (ISU).

Årsaken er at Universitetet i Oslo (UiO) dette semesteret har tatt inn 200 flere utenlandsstudenter enn tidligere semestre, noe som har medført at Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN) mangler både penger og kvalifiserte lærere. I alt trenger de å bemanne fem stillinger.

– Administrasjonen lurer seg selv ved å ta inn så mange studenter. De lukker øynene og håper på det beste, sier Duque, som mener det er bra at Universitetet tar inn så mange internasjonale studenter. Men han er negativ til at de ikke tenker på konsekvensene.

– Mange av de internasjonale studentene kommer til Norge fordi de også vil lære norsk, og da er det bekymringsverdig at de ikke får tatt dette kurset. Det er flaut for Universitetet at studentene ikke får tilfredstilt sine forventninger, sier Duque.

– Fortvilende

Fakuletsledelsen ved Humanistisk fakultet mener situasjonen er akutt.

– Vi skriker etter ressurser. Vi vil jo gjerne gi studentene dette tilbudet, sier en fortvilet Per Thomas Andersen, fungerende instituttleder ved ILN.

Ifølge Andersen står studentene i kø i timevis, og får dermed ikke den undervisningen de har krav på. Han reagerer på at det ikke ble gitt beskjed fra øvre hold om utvekslingsboomen, særlig med tanke på at studentene har krav på kurset.

– Universitetet må skjønne at dette er en tjeneste til utenlandsstudenter, og at de må fullfinansiere behovet. Ressursproblemet må løses, sier Andersen.

– Universitetet bør sette i gang en selv-evaluering av hvor mange utenlandsstudenter de har kapasitet til å takle, foreslår Duque.

Systemsvikt

Studiedirektør ved UiO, Monica Bakken, er ikke enig i at administrasjonen har ignorert problemet, men innrømmer svikt i systemet.

– Vi ga ikke tydelig nok beskjed om hvor mange studenter som skulle ta kurset, og det tar studieavdelingen selvkritikk på, sier hun.

Bakken mener ambisjonene om å øke innreisende gjør at det blir behov for flere norskkurs, og innser derfor at situasjonen er prekær og må rettes opp. Hun er klar over at norskkurs er en nødvendig forutsetning for opptaket som er innvilget.

– Men når kan vi forvente at problemet er løst?

– Det er ikke gitt at vi finner lærere til alle studentene, og uansett vil ikke alle få plass. Noen plasser på kursene vil kunne bli frigjort ved frafall og så videre, men hvor mange som ikke får tilbud til slutt vet vi ikke.

– Vil dette være prioritert i framtidige budsjett?

– Norskkurs vil være et prioritert område også i kommende planer, men forutsetter at det bevilges penger til dette, sier Bakken.