TA KONTAKT: – Universitetene er for passive og søker ikke kontakt med næringslivet, mener Baard Meidell Johannesen i Næringslivets hovedorganisasjon (NHO).

– Praksis er løsningen

Praksis i løpet av utdanningen er essensielt for at minoriteter skal ha en bedre mulighet på arbeidsmarkedet, mener forskere.

– Tradisjonelt sett har det vært altfor lite kontakt mellom universitetsmiljøet, arbeidslivet og arbeidsgiverorganisasjoner. Denne kontakten er spesielt viktig for akademikere med minoritetsbakgrunn som skal inn på arbeidsmarkedet, sier forsker Jon Rogstad ved Institutt for samfunnsforskning.

Utspillet kommer i etterkant av avviklingen av semesterets første MiFA-café på Betong, der fokuset var rettet mot akademikere med minoritetsbakgrunn. MiFA står for «Minoriteter i fokus i akademia» og er Universitetets prosjekt

Ny trend

Direktør for utdanning i Næringslivets hovedorganisasjon (NHO), Baard Meidell Johannesen, mener Universitetet har alt for lite fokus på praksis generelt sett.

– Det er en økende tendens at bedrifter er i direkte kontakt med

institusjoner for høyere utdanning. Men universitetene er for passive til å finne samarbeidspartnere i næringslivet. Vi ønsker mer praksis inn i høyere utdanning. Praksis er med på å gjøre studentene bedre tilpasset til fremtidige arbeidsoppgaver, sier Johannesen.

Praksis for kostbart

Konstituert universitetsdirektør ved Universitet i Oslo (UiO) Inger Stray Lien hevder at det blir for kostbart å tilby praksis til 30 000 studenter.

– Universitetet leverer ikke ferdigutdannete studenter isolert, og bør ikke gjøre det. Våre studier er mer teoretiske og for enkelte studier vil det være vanskeligere å inkludere praksis, sier hun.

Matematisk naturvitenskaplig fakultet er det fakultetet som ifølge Stray Lien har gjort mest for å øke kontakten med næringslivet. I tillegg har Medisin, Odontologi og Jus alltid hatt veldig god kontakt med fremtidige arbeidsgivere.

– Det er ønskelig med tettere kontakt mellom universitetet og næringslivet, men jeg er usikker på om praksis er rette måten å gjøre det på.