LEDIG: Avtaleboken til Maria Veie Sandvik bærer ikke lenger preg av en møtefylt og hektisk tilværelse som parlamentsleder.

Våre nye talsmenn

Bedre studiekvalitet er mantraet også for Studentparlamentets nye arbeidsutvalg.

NYTT TEAM: Lina Johanne Strand, Thomas André Syvertsen, Torkel Nybakk Kvaal og Robin Sande.

Første juli tiltrer Lina Johanne Strand fra Venstrealliansen stillingen som leder av Studentparlamentet etter Maria Veie Sandvik. Hun ønsker aktive studenter som er med på å forme Universitetet og ikke bare kjøper et ferdig produkt.

– Jeg gikk til valg på bedre samarbeid mellom Studentparlamentet og studentutvalgene, og vil jobbe for det. Hvis vi legger press sentralt og de legger press lokalt, vil vi få større gjennomslagskraft, sier Strand.

Et oppgjør med kvalitetsreformen står også på trappene. Strand synes ikke utviklingen kvalitetsreformen har ført med seg er ensidig positiv, men hun vil ikke komme med noen bombastiske uttalelser før hun offisielt tiltrer som leder.

Bedre studiekvalitet

For ny studie- og forskningsansvarlig Thomas André Syvertsen (HF-lista), blir studiekvalitet et hovedfokusområde.

– Min viktigste arbeidsoppgave blir først å jobbe for bedre studiekvalitet, fordi jeg synes det er svært viktig, sier Syvertsen. Torkel Nybakk Kvaal (Sosialdemokratene), som like godt tar ett år til som studentrepresentant i Universitetsstyret, legger også vekt på at det er viktig å følge opp kvalitetsreformen, men trekker i tillegg frem rektors valgløfter som et viktig tema.

– Rektor lovte studentene en del ting ved rektorvalget i fjor som det er viktig å følge opp og minne ham på, sier Nybakk Kvaal.

I tillegg til Nybakk Kvaal er Lene Camilla Westgaard (Moderat Gruppe) også representant i Universitetsstyret, og Westgaard, som har bakgrunn som lokalpolitiker for Høyre i Drammen, erstatter Attac-leder Marte Nilsen (Venstrealliansen). Robin Sande (SV-lista) er ny internasjonalt ansvarlig.

– Aldri gi opp

Gjennom sin periode som leder av Studentparlamentet har Maria Veie Sandvik stått frem som en synlig leder med klare, men også kontroversielle, meninger. Under rektorvalget høsten 2005 haglet kritikken mot Veie Sandvik i både Klassekampen og Universitas.

– Angrepene man får handler om at man er en autoritetsperson. Nordmenn er jo ikke så veldig glad i autoriteter, så det er viktig å skille sak fra person, sier Sandvik, som ikke angrer på at hun tok jobben.

Blant annet står økt utskriftskvote og seier i SFB-saken på Sandviks merittliste. Nå satser hun på å jobbe ett år for så å begynne på en tverrfaglig doktorgrad innen kunst og teologi. Sandvik har følgende råd til etterfølger Strand:

– Man må aldri gi opp, man må grave seg ordentlig ned i stoffet og forme gode argumenter. Opptrer man profesjonelt, er det utrolig hvor langt man kommer.

(Se også kronikk side 21.)