VURDERT: NSU-leder Jørn Henriksen (t.v.) og nestleder i Studentparlamentet Torkel Nybakk Kvaal og deres kolleger er evaluert av studentene og av seg selv.

– Møter en mur av alkohol

Alkoholkulturen kan være én av grunnene til at få studenter engasjerer seg i studentpolitikk, viser en ny undersøkelse.

- VANSKELIG: Muslimer kan møte ekstra utfordringer når de skal skli inn i studentpolitikermiljøet, mener tidligere NSU-leder Kamil Azhar.

NSU-undersøkelsen

• NSUs hensikt var å kartlegge årsaker til den lave deltakelsen i studentdemokratiet.
  • Undersøkelsen ble utført i perioden 14. mars til 2. april ved alle landets universiteter, og tidligere aktive studentpolitikere er intervjuet.
  • Ved UiO ble det sendt ut mail til alle studenter med forespørsel om å delta i undersøkelsen. 447 studenter valgte å delta.
  • 87 prosent av respondentene ved UiO kjenner til Studentparlamentet.
  • Mange UiO-studenter mener at minoriteter ikke er godt nok representert i studentdemokratiet.
  • NSU er en interesseorganisasjon for over 90.000 studenter, inkludert studentene ved UiO og de vitenskapelige høyskolene.

– Det kan være vanskelig for alle å bryte inn i studentpolitikken, men spesielt for den gruppen som kaller seg muslimer. De kan møte en mur av alkohol, særlig etter møter, og da kan man føle seg litt utafor, sier Kamil Azhar, som var leder i Norsk Studentunion (NSU) fra 2002 til 2003.

En ny undersøkelse utført av NSU har både gode og dårlige nyheter for studentpolitikerne. På den ene siden kommer det fram at mange har hørt om dem. På den andre side kommer det også fram at alkoholkulturen i studentpolitikken kan være et hinder for rekruttering til politikken, spesielt for studentpolitikere med minoritetsbakgrunn.

I forrige Universitas kom det fram at en annen, uformell, undersøkelse, utført av Studentrådgivningen og Studenthelsetjenesten, antydet at 27 prosent av de mannlige respondentene sto i fare for å bli alkoholikere. Nestleder i SP, Torkel Nybakk Kvaal, mener likevel ikke det er en alkoholkultur i studentpolitikken.

– Det er veldig synd hvis noen opplever det sånn, jeg har aldri fått den tilbakemeldingen fra noen. Alle møter og arrangementer i SP er rusfrie, sier han.

- Hva med funnene fra rus-undersøkelsen? – Den undersøkelsen var lite vitenskapelig. Men hvis vi skal ta den seriøst, viser den at enkeltpersoner drikker mye alkohol, og at disse samme menneskene engasjerer seg i studentpolitikk. Studentpolitikere er over gjennomsnittet sosiale, og ofte innebærer det å være sosial også alkohol, sier Nybakk Kvaal.

Uproffe UiO-politikere?

Undersøkelsen viser at studentpolitikere stort sett ses på som profesjonelle. Ved universitetene i Bergen og i Trondheim syns 75 prosent av respondentene at studentpolitikerne opptrer profesjonelt i media. Men tilliten er mindre i Oslo. Av UiO-studentene som har svart på undersøkelsen, synes rundt halvparten at UiO-politikerne fremstår som uprofesjonelle. I rapporten trekkes spesielt uttalelser om rektorvalget og boikotter fram. Tidligere i år vedtok Studentparlamentet å boikotte hele tolv stater, inkludert USA og Storbritannia. Nybakk Kvaal syns ikke Studentparlamentet gikk ut over sitt mandat:

– Det vil alltid være uenigheter om man skal engasjere seg i internasjonale spørsmål, men jeg syns ikke Studentparlamentet har gått ut over sitt mandat her.

– Du tror ikke det har bidratt til at studentpolitikerne ses på som useriøse?

– Med ett unntak mener jeg Studentparlamentet er profesjonelle. Akkurat når det gjelder protestresolusjonen om boikott, kan jeg forstå at studentpolitikere kunne fremstå som useriøse.

– Utfordring

I rapporten kommer det fram at de fleste studenter har hørt om NSU, men at mange er usikre på hva NSU gjør for studentene. Leder i NSU, Jørn Henriksen, er i stor grad enig i at NSU må bli flinkere til å få fram sine suksesser:

– Det er mye lettere å få oppmerksomhet når man er misfornøyd enn fornøyd, og det er en utfordring for oss å nå studentene direkte når vi får til noe, sier Henriksen, og trekker frem indeksreguleringen av studiestøtten som en seier for NSU.