SYND:Trude Lind, som tar hovedoppgave i religionshistorie, synes barnehagetilbudet fra SiO er utrolig bra. -- Det er synd hvis studentbarnehager får svi, selv om det ikke skulle gå ut over oss, sier hun.

Frykter prishopp

Studentsamskipnaden i Oslo frykter høyere priser i studentbarnehagene etter at regjeringen opprettholder kutt i støtten.

– Vi vet ikke hvor mye Oslo kommune bestemmer seg for å tildele studentbarnehagene. I verste fall risikerer vi å måtte sette opp prisen, sier direktør for Samskipnaden i Oslo (SiO), Lisbeth Dyrberg.

I revidert nasjonalbudsjett smeller regjeringen 694 millioner kroner i bordet til barnehager generelt. Samtidig opprettholder regjeringen kuttet på ti millioner kroner til landets studentbarnehager som Bondevik-regjeringen vedtok i 2005.

Sliter i Trondheim

– Paradoksalt, mener leder for Norsk Studentunion, Jørn A. Henriksen.

– For studenter med god råd, vil kanskje ikke en prisøkning ha så mye å si. Men for aleneforsørgere og studenter med mindre råd kan en kraftig prisøkning bety slutten på studiene, sier han.

Tirsdag tok Henriksen opp dette i en høring med finanskomiteen på Stortinget. Stortingsrepresentantene lurte da på om ikke studentbarnehagene vil nyte godt av de 694 millionene ekstra regjeringen har bevilget til barnehagesektoren.

– Erfaringer sier at det ikke gjør det. I Trondheim sliter for eksempel studentforeldre fordi kommunen ikke vil gi nok støtte, svarer Henriksen.

Tjenester kan bli borte

I hvilke av landets studentbarnehager regjeringens kutt vil ramme hardest, får ikke samskipnadene vite før i midten av juli. Mye avhenger også av hvor mange kroner kommunene velger å spytte i for å kompensere for de ti millionene som vil mangle i samskipnadenes regnskap.

– Årsaken til at det er så synd at regjeringen kutter støtten, er at studentbarnehagene gir studentene tilbud kommunale barnehager ikke gir, som for eksempel lengre åpningstider i eksamensperioden. Dersom regjeringen kutter tilskuddet, kan disse spesialtjenestene for studentene bli borte, sier Dyrberg.

Eirik Nedrelid, nestleder og studentrepresentant i SiOs hovedstyre, er enig med Dyrberg.

– Det er tilskuddet fra regjeringen som bidrar til å gjøre oss billigere og bedre enn andre barnehager, sier han.

– Det paradoksale er at mens barnehage for de fleste i Norge blir billigere, blir den bare dyrere for studentene, supplerer Dyrberg.

Kan øke semesteravgiften

Det er Velferdstinget (VT) som i siste omgang prioriterer budsjettpostene på SiOs budsjett. Leder for VT, Øyvind Gjengaar, sier at studentbarnehagene ligger høyt på VTs prioriteringsliste.

– For budsjettet 2006 hadde vi tre hovedprioriteringer; helsetjenesten, barnehagene og de frivillige foreningene. Familieforhold og helse skal ikke hindre retten til utdanning, det er et viktig prinsipp for oss, sier Gjengaar.

– Hva hvis kommunen nå velger å bevilge mindre til studentbarnehagene?

– Dersom det blir store kutt i statlige og kommunale inntekter, må vi eventuelt hente midler fra andre områder semesteravgiften går til. I aller verste fall kan VT beslutte å sette opp studentenes semesteravgift, sier Gjengaar.

Det reviderte statsbudsjettet vedtas i juni. Kunnskapsdepartementets politikere var i går ikke tilgjengelig for kommentar.