KREVER FORTGANG: Geir Ellingsrud hever seg over studenter og ansattes råd.

Overkjører Studiekomitéen

Geir Ellingsrud vil hastebehandle utestenging av utenlandske SFB-studenter.

Dette er saken:

• SFB-studenter er internasjonale bachelorstudenter som blir tatt opp til UiO utenfor Samordna opptak. De betaler studiene selv, men har fått dekket et norskkurs av UiO.
  • Universitetsstyret syns opptak og gjennomføring av norskkurs koster for mye til at ordningen skal fortsette. De mener studentene skal tas opp gjennom Samordna opptak. Studentene må da kunne dokumentere norskkunnskaper.
  • Studentparlamentet mener SFB-studentene fungerer som et sosialt lim mellom norske og internasjonale studenter fordi de lærer norsk på UiO og er i Norge over lengre tid.
  • Saken har vært ute på høring til fakultetene, som har delte meninger. Den har vært behandlet i Studiekomitéen fire ganger.
  • Seks mot sju stemmer vedtok å utsette saken til 2007 under forrige Studiekomitémøte, som ledes av viserektor Inga Bostad. Hun støtter rektor i nedleggelsen.
  • Flertallet i komiteen mente imidlertid at innsparingen i ressursbruk ikke veide tilstrekkelig opp for den negative signaleffekten ved å avslutte SFB-opptaket, og ba om å få saken ytterligere utredet.
  • Saken avgjøres i Universitetsstyremøtet 11. mai.

Konsekvensene av en utestenging av såkalte SFB-studenter, utenlandske studenter som selv finansierer sin bachelorgrad, må utredes mer før utestengingen eventuelt kan vedtas. Saken kan tidligst tas opp neste vår. Dette vedtok Studiekomitéen, der flere studiedekaner og studentrepresentanter sitter, på et møte i slutten av april.

Likevel vil Geir Ellingsrud, rektor ved Universitetet i Oslo (UiO), ta avgjørelsen nå. Flere dekaner reagerer på hans beslutning:

– Det forbauser meg at de velger å se bort fra flertallet i Studiekomitéen i en sak med så stor symbolbetydning for UiO som et solidaritetsuniversitet, sier Trygve Wyller, studiedekan ved Det teologiske fakultet.

Det skjer svært sjelden at Studiekomitéen overkjøres på denne måten. Etter hva Universitas erfarer, har det aldri før skjedd på de tre årene komitéen har eksistert. I høringsuttalelser har flere fakulteter, blant annet Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet og Det juridiske fakultet, frontet bedre gjennomgang av saken før den avgjøres.

Prodekan for studier ved Det juridiske fakultet, Finn Arnesen, medgir at Studiekomitéen formelt sett bare er et rådgivende organ, og at rektor dermed ikke er forpliktet til å følge deres vedtak.

– Men det er alltid klokt å lytte til råd, sier Arnesen.

I rektorvalgkampen markerte Geir Ellingsrud seg som en sterk forsvarer av grasrotdemokratiet ved UiO. Han var da kritisk til sentralstyring og opptatt av å lytte til grunnplanet, det vil si de forskjellige fakultetene og instituttene. Ellingsrud sier til Universitas at dette er en vanskelig sak rektoratet har vært i tvil om. Han forsvarer likevel at rektoratet nå ikke vil lytte til Studiekomitéens anbefalinger:

– Studiekomitéen er et rådgivende organ, og var dessuten delt på midten i denne saken, sier Ellingsrud.