KUNSTKAMP: Anders Eiebakke og Anna Særnblom vil bevare det gamle Kunstakademiet.

Vil okkupere Kunstakademiet

– Kunstakademiet skal inn under Kunsthøgskolen, slo kunnskapsminister Øystein Djupedal fast tirsdag. Dermed lover studentene okkupasjon.

– Jeg er glad dere demonstrerer, det viser at vi har et levende demokrati, sa kunnskapsminister Øystein Djupedal til murrende studenter, lærere og andre som tirsdag formiddag møtte opp for å protestere mot Kunstakademiets sammenslåing med Kunsthøgskolen (KHiO).

De rundt 50 oppmøtte bar plakater med påskrifter som: «Djupedal hjelp» og «Styrt styret». Men Djupedal ville bare snakke om kunst.

– Ulike kunstarters egenart er viktig. KHiO skal bli tempelet for kunst, formante han.

Djupedal mener sammenslåingen vil bidra til faglig bredde. 9. mai erklærte han dermed debatten om Kunstakademiets selvstendighet for avsluttet.

– Jeg støtter meg til det som er bestemt i Stortinget, slo han fast.

Djupedal ønsker heller dialog om Kunsthøgskolens faglige innhold.

Anna Særnblom, tredjeklassestudent ved Kunstakademiet, fortalte i forkant av talen at hun hadde liten tro på at Djupedal ville hjelpe. Frustrasjonen delte hun med Anders Eiebakke, studieleder for masterutdannelsen ved billedkunst.

– Tiden vil vise hvorvidt statsråden mener alvor når han sier at han vil gå i dialog med fagmiljøet ved Kunstakademiet, mener han.

Ifølge Særnblom nekter Kunstakademiet å gi opp kampen. Dersom fredelige protester ikke når frem, mener hun én løsning gjenstår:

– Okkupere bygningen.