KLAR: Lina Johanne Strand fra Venstrealliansen er den eneste kandidaten til studentparlamentsleder-jobben.

Venstrealliansen kan få lederen

På tross av et «middelmådig» valgresultat, kan Venstrealliansen ende med studentparlamentslederen.

Venstrealliansens Lina Johanne Strand ser ut til å bli den eneste reelle kandidaten til å overta Fakultetslistenes Maria Veie Sandviks plass som leder i Studentparlamentet. Selv om fraksjonen bare fikk ni av i alt 47 mandater, kan studentpolitikkens ytterste venstrefløy derfor ende opp med ledervervet, fordi verken Sosialdemokratene, Moderat Gruppe eller Fakultetslistene vil stille med en egen kandidat.

– Vi har et endelig nominasjonsmøte denne uka, men sjansen for at vi har en kandidat er ikke stor, sier Torkel Nybakk Kvaal i Sosialdemokratene.

– Ingen i vår fraksjon har sagt at de vi stille, så vi har nok heller ingen lederkandidat, sier Fakultetslistenes Iselin A. Rud-Goksøyr.

Og Kristian Meisingset i Moderat Gruppe er enda klarere:

– Nei, vi har ingen kandidat, sier han.

Det eneste andre partiet som også avslører lederambisjoner, er medisinfraksjonen Morbus Medicus, med fire mandater i parlamentet.

– Vi overveier å gå for alle rollene i arbeidsutvalget. Vi er litt for få kandidater til å fylle dem, men da må vi hanke inn noen eksterne, sier leder Petter Risøe, som allikevel ikke har en klar lederkandidat.

– Det har vi ikke avgjort enda. Eller, vi har ikke tenkt så mye på det. Vi har mest diskutert om vi skal stille eller ikke, sier han.

Men en slik løsning vil være ekstremt overraskende. Dermed er det, etter alle solemerker, åpent for en storkoalisjon, nær sagt som vanlig, og denne gangen med Lina Johanne Strand som frontfigur. Selv vil hun ikke ta noe på forskudd.

– Det er forhandlinger, og ingen vet helt hva som skjer før konstitueringen er over. Jeg stiller mitt kandidatur, men tar ikke noe for gitt, sier hun.

Universitas kjenner til at enkeltpersoner fra andre fraksjoner har oppfordret Strand om å stille. Samtidig skal enkelte i Venstrealliansen ha gitt utrykk for at de nå «ofrer seg», slik at parlamentet i hvert fall har én lederkandidat.

– Det vil ikke bli som SV i regjering, dette?

– At det ikke blir noen «flertallsregjering», er en utfordring. Det vil selvfølgelig bli noen avveininger hvis flertallet i parlamentet mener noe helt annet enn det Venstrealliansen står for, men hvis jeg holder tunga rett i munnen, så tror jeg det skal gå bra, svarer Strand.