TRIVES: Mange er skeptiske, men Guro Mollnes fra Bodø er fornøyd med studentmiljøet ved UiO.

Fornøyd

Bra på fag, dårlig på fritid

Universitetet i Oslo trekker studenter på faglig kvalitet, men studentmiljøet har fortsatt et avskrekkende dårlig rykte, viser en ny undersøkelse.

# Undersøkelsen er utført av Opinion AS for UiO og SiO i mai – juni 2004.

# De spurte er trukket fra Samordna Opptaks register over søkere til universitetsutdanning for 2004. Ca 800 besvarte spørreskjemaet som ble sendt i posten.

# 84 prosent mener personlig interesse for faget er mest avgjørende for valg av utdanning. Yrkesmuligheter etter studiene kommer også høyt opp.

# Av årsaker til å ikke begynne ved UiO, nevner flest at de ønsker å bo et annet sted enn Oslo.

# NTNU scorer høyest på alle forhold når utdanningssøkerne vurderer hvilken utdanningsinsitusjon som er best.

Universitetet i Oslo (UiO) har godt rykte på seg faglig, men sosialt sliter de. Mens hele 22-50 prosent av søkerne til de andre universitetene nevner godt sosialt miljø som en faktor for studievalget, fremheves sosialt miljø positivt av så lite som syv prosent av søkerne til UiO, viser en ny undersøkelse utført av Opinion AS for UiO og Studentsamskipnaden i Oslo (SiO).

– Det skal mye til for å få fortalt folk at Blindern har et sterkt sosialt liv, fordi det har et renommé for å være et stort og ensomt sted. Her har vi en utfordring, men jeg tror vi er på vei i riktig retning, sier informasjonsdirektør ved UiO Helge Kjøllesdal.

Blant søkere som prioriterer sosialt miljø, er vinneren Norges teknisk-vitenskapelige universitet (NTNU) i Trondheim.

Velferd ikke viktigst

Undersøkelsen viser videre at 36 prosent av de utdanningssøkende mener velferdstilbudet har liten eller ingen betydning for valget deres. Annenhver søker mener det samme om situasjonen på boligmarkedet.

– Boligsituasjonen har blitt lettere både privat og hos SiO, forklarer Kjøllesdal, som mener SiOs boliggaranti har hjulpet mange nye studenter.

Likevel oppgir så mye som 70 prosent av de spurte at de ikke engang hadde hørt om UiOs boligtilbud. 66 prosent av søkerne har ikke noe inntrykk av helsetilbudet ved UiO, og 47 prosent har heller ikke noe inntrykk av idretts- og treningstilbudet.

– Velferdstilbudet er noe studentene kommer inn i etter hvert, tror velferdsansvarlig i Studentparlamentet Inge Carlén.

Lover bedringer

– Akkurat som NSB må være presise i mange år for å overbevise folk om at de har bedret seg, kan dette ta litt tid, sier Kjøllesdal.

Han understreker at både velferdstilbud og sosiale tilbud er bedre utbygd nå enn før. Blant annet har UiO et av landets beste idrettstilbud, og mellom 2-300 studentforeninger. Men Kjøllesdal legger vekt på at UiO og SiO skal fortsette å bruke både tid, krefter og penger spesielt på disse områdene i markedsføringen av UiO, for at nye studenter skal få øynene opp for studentmiljøet.

Inge Carlén tror man også har en jobb å gjøre i forhold til Oslo generelt, for å etablere byen som en studentby.

– Trondheim har klart det veldig bra, og det kommer seg i Oslo også. Studio har virkelig etablert seg, og Universitetet satser utrolig mye på studentmiljøet, mener Carlén.

Etter en drøy måned i Oslo er jusstudent Guro Mollnes (20) strålende fornøyd med sitt valg av studiested. Jusstudenten vurderte å begynne i Tromsø, men valgte UiO fordi hun kjente flere her, og på grunn av UiOs faglige ekspertise.

– Jeg tenkte ikke mye over velferdsordningene da jeg søkte, det finner jeg ut av uansett hvor jeg drar, mener Mollnes.

Hun valgte privathybel fremfor SiOs boligtilbud, men hadde prisen blitt for høy, ville hun valgt SiO. Hun har ikke engasjert seg i frivillige studentaktiviteter, men det ikke på grunn av manglende tilbud.

– Vi fikk god skriftlig informasjon i starten, og selv om jeg ikke har benyttet meg av så mye enda, virker tilbudet veldig bra.

Mollnes har heller ingenting å klage på når det gjelder Oslos beryktede studentmiljø.

– Jeg hadde hørt mer positivt om miljøet i Tromsø enn i Oslo, men tenkte at dersom man kommer i et lite miljø og ikke trives, er det verre. Når miljøet er så stort, må det da være noen jeg kan trives med, sier Mollnes.