ØNSKER MER ENGASJEMENT: Leder av SAIHs lokallag på Blindern, Julie Estdahl, mener for få studenter vet hva SAIH egentlig er.

Flere betaler SAIH-tierne

Studentenes og Akademikernes Internasjonale Hjelpefond (SAIH) får flere tikroner fra studenter nå enn før.

SAIH

• Under mottoet «Utdanning for frigjøring» har SAIH i 40 år mobilisert studenter i Norge til å støtte medstudenter i andre deler av verden.
  • SAIH-avgiften er på 30 kroner, og betales sammen med semesteravgiften.
  • SAIH-tierne går til utdannings- og opplæringsprosjekter i Nicaragua, Bolivia, Zimbabwe og Sør-Afrika.
  • Du kan velge å ikke betale.
  • Kilde: [http://foreninger.uio.no/saih/](http://foreninger.uio.no/saih/)

– Det var flere som ikke ønsket å betale tierne tidligere, men nå er det nesten ingen som ber om å få pengene igjen, sier leder i SAIH, Kathrine Sund. Hun viser til at det høsten 2005 var 37 studenter under Studentsamskipnaden i Oslo (SiO) som ønsket å få tilbake de tre tierne de betalte inn med semesteravgiften. Dette semesteret har 33 studenter henvendt seg for å få tilbake sine 30 kroner. Ferske tall fra Universitetet i Oslo viser at 325 av totalt 31.496 studenter trakk fra SAIH-tierne da de betalte semesteravgiften, mot 349 studenter i fjor høst.

– Mer engasjerte

Leder i SAIHs lokallag på Blindern, Julie Estdahl, synes studentene er blitt flinkere til å engasjere seg i løpet av de siste semestrene. Likevel mener hun at for få vet hva SAIH egentlig gjør, og hun tror det kan være en grunn til at noen ikke ønsker å betale tikronene.

– SAIH er ikke en partipolitisk organisasjon, men det er klart at SAIH er nødt til å ta standpunkt i visse saker. Vi ønsker å styrke utdanning i sør, og det er generelt alltid noen som er kritiske til bistand og utvikling. Det som er positivt, er at selv om SAIH-avgiften gikk opp med ti kroner i fjor, velger likevel flere å betale, påpeker Estdahl.

SAIH-tierne er organisasjonens egenandel, og på bakgrunn av disse pengene får SAIH støtte fra NORAD. Slik kan SAIH støtte utdanningsprosjekter i Latin-Amerika og i Sør-Afrika.

Når flere

Sund tror flere studenter velger å betale fordi de forstår at pengene deres går til noe bra, og at SAIH gjør en viktig jobb.

– Vi er nok også blitt bedre på informasjon, og har nådd ut til flere studenter, mener Sund.

– Hvorfor nekter noen studenter å betale de tretti kronene, eller krever å få dem tilbake etterpå?

– Noen er prinsipielt imot bistand. Noen er dessuten imot obligatorisk innkreving av penger, mens andre mener de ikke har råd til å betale. Men det dreier seg om veldig få studenter, sier Sund.

Studentparlamentsleder Maria Veie Sandvik tror det at flere velger å betale avgiften er en kombinasjon av to faktorer:

– Internasjonale forhold den siste tiden har nok vært med på å synliggjøre hvor privilegerte norske studenter er i forhold til studenter i land i sør. Dessuten kan SAIH ha blitt enda flinkere til å presentere hva de jobber med.