Får færre Hollywood-klager

Klager fra Hollywoods mediegiganter på ulovlig fildeling på UiOs nett gikk drastisk ned i fjor.

Publisert

Nedgangen går frem av tall fra Universitetets senter for informasjonsteknologi (USIT). Klagene går på opphavsrettighetskrenking, eller såkalt fildeling, for eksempel når filmer gjøres tilgjengelig for nedlasting over internett av andre brukere.

– Det er hyggelig, og betyr at opphavsrettigheten respekteres. Det ser ut til at flere og flere blir klar over at det er grenser for hvilken type materiale man kan laste ned, og at man følger grensene. Jeg ser på det som en modning av internettansvar, sier IT-direktør ved UiO, Arne Laukholm.

Våryre syndere

Det er stort sett Universitetets hybelboende studenter som sørger for klagestrømmen.

– Mange av brevene kommer fra et advokatkontor i Storbritannia som bestyrer rettigheter på vegne av store media-selskaper, sier Laukholm.

Hvor vidt det er Hollywood eller Storbritannia som klager mest, ønsker han ikke å spekulere i, men for å unngå juridisk bråk, svarer USIT uansett med å stenge studentens nettilgang for en periode.

Tallene fra 2005 viser at flest slike klager kommer i forkant av sommeren og vinteren, hvor ti klager ble registrert i juni og ti i september.

Men på nåværende tid av året er det stille. I 2005 ble ingen klager registrert verken i mars eller april, og bare 3 klager ble mottatt i løpet av januar og februar. Dette er en dramatisk nedgang fra 2004, hvor hele 70 klager ble registrert frem til mai, hvorav 27 bare i januar, på den tiden Ringenes Herre var svært populær.

Nedgang eller sløvhet?

– Det har også hendt vi har fått brev på vegne av norske medieselskaper, men det er ikke så ofte, sier Laukholm.

– Vi liker ikke at folk bryter opphavsretten når det ikke er lov, konstaterer nordisk markedssjef i Scanbox, Jon Einar Syvertsen.

Scanbox driver med alt fra filmutleie til filmsalg og kino. Syvertsen ser at man taper penger, men kan ikke tallfeste hvor store summer som går tapt. At andelen klager har gått ned, betyr ikke nødvendigvis at det er færre syndere, mener Syvertsen:

– Det spørs om man er sløve til å følge med, eller om tallet faktisk har gått ned, sier han.