OPTIMIST: Jusstudent Mudassar Amin håper Juridisk fakultet vil gå med på forslaget om å gjøre om et kollokvierom til bønnerom for muslimske studenter.

Bønnerom til besvær

Juridisk fakultet foreslår å omgjøre kollokvierom til bønnerom for muslimer.

– Veldig uheldig, sier Kenth R. Volla, leder i Juridisk studentutvalg.

– Vi har allerede ekstremt lite studieplass, slår Volla fast.

Studentene Mudassar Amin og Farooq Ansari på 2. avdeling hadde lenge følt behov for et bønnerom, og tok initiativ til en underskriftskampanje som samlet rundt 60 signaturer. Oppropet førte frem; nå diskuteres bønnerommets plassering. Mest sannsynlig kommer det til å gå på bekostning av et tiltrengt kollokvierom.

– Personlig er jeg betenkt. Problemet til jussen er at vi har for få kollokvierom. Vi skulle gjerne hatt mer plass, sier Volla.

Studentutvalget stemte likevel for forslaget om bønnerom.

– Forslaget skapte debatt på møtet, og innstillingen vår var ikke enstemmig. Resultatet var fem for og tre imot et slikt bønnerom – med ett medlem fraværende, hvis jeg husker riktig, sier Volla.

Optimistisk

Muslimenes rituelle bønn krever tilrettelegging av lokaler. Man må be i retning av helligdommen Kaba i Mekka, og det er mest praktisk at rommet skal kunne atskilles i to seksjoner – én del for kvinner og én for menn. I tillegg skal de beende ha mulighet til å vaske seg før bønn, på grunn av islams krav til renslighet. Initiativtakerne har i samråd med Teknisk avdeling ønsket et kollokvierom i 1N på Domus Nova som sitt bønnerom.

– Muslimer er pålagt å be fem ganger daglig. Flere av disse bønnene faller under skoletiden. På grunn av dårlig tilrettelegging kan jeg ikke be her i dag, sier Mudassar Amin, og legger til:

– Ledelsen ved fakultetet har så langt vært veldig imøtekommende. Jeg er ikke helt sikker på om vi får ønsket vårt innvilget, men jeg er optimistisk. Et slikt rom tror jeg kommer til å bli flittig besøkt – spesielt under Ramadan (muslimenes fastemåned, journ. anm.).

Lover å erstatte rommet

– De øvrige studentene våre skal ikke komme dårligere ut. Det er en del av pakken. Vi ser for oss å opprette to undervisningsrom med to til fire tilhørende kollokvierom i 5. etasje på Domus Nova, som frem til i dag har vært leid av eksterne brukere, forteller Eivind Roll, seksjonssjef ved Juridisk fakultet.

Endelig vedtak i saken fattes av dekanen denne uken. Muslimske studenter har i dag egne bønnerom på Blindern og Medisinsk fakultet.