UiO henger etter på utveksling

På tross av at Universitetet i Oslo har doblet utvekslingen, henger universitetet fortsatt etter resten av landets universiteter.

- Topp fem innreisende 2005:

• 1. Tyskland
  • 2. Frankrike
  • 3. USA
  • 4. Italia
  • 5. Sverige
  • - Topp fem utreisende 2005:

• 1. USA
  • 2. Storbritannia
  • 3. Australia
  • 4. Sør-Afrika
  • 5. Kina

Ved universitetene i Bergen, Trondheim og Tromsø utveksler rundt tre og en halv prosent av studentene. Ved Universitetet i Oslo (UiO), gjør bare to og en halv prosent av studentene det samme.

Det er rekrutteringen *til* Norge UiO sliter mest med: 803 studenter dro i fjor på utveksling fra UiO, mens bare 658 utenlandsstudenter kom til Oslo.

– Feil markedsføring

Leder i International Students Union, Ricardo Duque, mener UiO ikke markedsfører seg rett i utlandet.

– UiO prøver å selge seg selv ved å fokusere på Norges vakre fjorder og flotte natur, men det er ikke dette som selger til internasjonale studenter. De vil ha informasjon om universitetets akademiske tyngde, utdanningsmuligheter og hvilke program som tilbys, sier han.

Iselin A. Rud-Goksøyr, internasjonalt ansvarlig i Studentparlamentet, er enig.

– Markedsføringen utad er ikke god nok. For eksempel er nettsidene til UiO på engelsk for dårlige, sier hun.

Rud-Goksøyr mener også at informasjon om utvekslingsavtaler er vanskelig å finne på nettsidene til de fleste av fakultene ved UiO.

Håper på jevn vekst

Seksjonssjef i UiOs avdeling for internasjonalisering, Guri Vestad, innrømmer at informasjonen om utveksling ikke er god nok.

– Vi får stadig tilbakemeldinger fra studenter som sier de savner informasjon i forhold til hvilke alternativer til utveksling som finnes. Vi har nok hatt for lite kapasitet på dette feltet, sier Vestad.

I 2003 ble den nye studiereformen for høyere utdanning, kvalitetsreformen, innført. En av milepælene var kravet om økt internasjonalisering. UiOs mål var i 2003 å doble utvekslingen. For fire år siden utvekslet 744 i studenter. Tallet for i fjor var 1481 studenter.

– Vi har nådd målet, men vi innser at vi fortsatt har langt igjen. Vi håper nå å få til en jevn vekst som kan gi oss en dobling igjen om noen få år, sier Vestad.