FIKK PROBLEMER: Signy Eika Klempe og Haakon Braadland har begge opplevd at Studentweb kan være upålitelig.

Sviktet av Studentweb

Studenter fortviler over tekniske problemer med oppmelding til emner i Studentweb.

ROT: Signy Eika Klempe fikk meldt seg opp til et fag som ikke gikk, og Haakon Braadland mottok karakter før han hadde tatt eksamen.

– Jeg forventer jo at Studentweb fungerer, men nå føler jeg meg ikke sikker lenger, sier medievitenskapsstudent Signy Eika Klempe.

I vår meldte hun seg opp til et medievitenskapsemne via kommunikasjonsverktøyet Studentweb ved Universitetet i Oslo (UiO), og emnet ble lagt inn i både utdanningsplanen og eksamensoversikten. Ved rene tilfeldigheter fant hun etterpå ut at emnet ikke går denne våren. Resultatet ble at hun nå må ta et emne som er irrelevant for studiet, siden alle relevante emner var fulle da feilen ble oppdaget.

Fikk karakter før eksamen

Medstudent Haakon Braadland fikk oppgitt karakteren på et emne i Studentweb før han hadde tatt eksamen.

– Jeg skulle bare sjekke kandidatnummeret mitt, men var allerede oppført med en karakter. Det er veldig merkelige greier at slikt kan skje, sier Braadland.

Klempe og Braadland er bare to av mange Universitas har vært i kontakt med som har opplevd rot i forhold til Studentweb. Trine Andreassen fikk meldt seg opp til et emne i psykologi som hun egentlig ikke hadde tilgang til fordi hun ikke var programstudent. En annen psykologistudent Universitas har vært i kontakt med klarte ikke å melde seg opp til et emne fordi Studentweb hadde tekniske problemer. Dermed var emnet fullt før hun fikk meldt seg opp.

Ansatte misfornøyd

Også flere av de ansatte ved UiO som Universitas har kontaktet mener at Studentweb byr på problemer. Fakultetssekretær Jon Arild Olsen ved Humanistisk fakultet syns systemet er for komplekst.

– Jeg etterlyser mer brukervennlighet. Systemet i dag er lite intuitivt, sier Olsen.

De ansatte ved fakultetene er ansvarlige for å registrere opplysninger om emner og studenter i Studentweb slik at tilgang og opptak foregår riktig. Det er ofte i denne prosessen det skjer feil.

Olsen mener at sjansen for at noe går galt er stor når systemet er så komplisert som det er:

– Opplysninger om emner, studentenes tilknytning til emnegrupper og rangeringspoeng må være riktig registrert. I koblingen mellom disse faktorene kan det fort dukke opp problemer, og det er veldig viktig å være presis og ha god oversikt.

Endringer

Monica Bakken i Studieavdelingen er blant de ansvarlige for utviklingen av Studentweb. Hun mener at systemet i det store og hele er godt nok slik det er, men innrømmer at det kan være noen glipper innimellom.

– Vi jobber med å tette disse glippene kontinuerlig, og stort sett er det rutinesvikt på et eller annet nivå hvis noe går galt.

Seksjonssjef i Studieavdelingen, Bente Ringlund, som er blant de ansvarlige for utviklingen av Studentweb, forteller at endringer er på trappene i 2007.

– Systemet skal fornyes fra våren 2007. Hovedforskjellen i det nye Studentweb vil bli ny layout, at mer kan gjøres i hvert bilde og at det blir lagt til en såkalt forløpsindikator som gjør det tydeligere hvor i oppmeldingsprosessen man er.