Studentene må betale

Det kan nå bli mye dyrere å bo i Pilestredet Park enn først antatt. Kunnskapsdepartementet gir Studentsamskipnaden i Oslo null kroner til studentboliger.

– Hva var det jeg sa? Ved å bygge den type høystandardboliger reduserer man muligheten til offentlig finansiering og undergraver formålet med studentboliger, sier Benjamin Jonsrud fra Venstrealliansen.

16. februar i fjor skrev Universitas at byggingen av Pilestredet Park startet, uten at Studentsamskipnaden i Oslo (SiO) hadde fått støtte fra staten. Finansieringen skulle bli gjort gjennom et 50-årig lån fra Husbanken, med sterke forhåpninger om statlig støtte. Denne uka ble det klart at Kunnskapsdepartementet (KD) heller ikke i år innvilger SiO en eneste krone til nye hybler.

– Konsekvensen blir stive leiepriser. Med et lavt rentenivå blir leien minimum 3000 pluss strøm, sier leder av Velferdstinget (VT), Øyvind Gjengaar.

Men prognosene er dystrere enn som så. I september var renten historisk lav. Siden den tid har Norges Bank allerede satt opp renten to ganger. Det fører til tilsvarende rentehopp i Husbanken, og dyrere lån for SiO.

– For dyrt

Jonsrud og sosialdemokrat Egil Heinert, som nå er nestleder i VT, forutså en mulig prisboom. Begge stemte mot å starte byggingen av Pilestredet park før statsstøtten var i boks, fordi de mente hyblene da ville bli for dyre for studentene.

– SiO skal være et billig alternativ til skyhøye leiepriser på boligmarkedet. Over 4000 kroner for 17 kvadrat er ikke billig. Det spørs om noen gidder å bo der, sa Heinert da. I dag ønsker han ikke å kommentere saken.

Daværende leder av velferdstinget, Inge Carlén, avviste Heinerts påstand, og gikk inn for å starte byggingen av Pilestredet Park uten statsstøttegaranti.

– Vi må få statsstøtte, punktum. De foreløpige analysene viser at prisene kommer til å ligge på et nivå studenter har råd til å betale. Så får vi tar problemene når de kommer, sa Carlén i fjor.

Nå har problemene kommet.

– Ingen kunne forutsi at regjeringen ville være så sleipe, sier Carlén til Universitas i dag.

Uenige studentpolitikere

Hovedstyreleder i SiO, Silje Winther, tar derimot manglende statsstøtte med knusende ro.

– Jeg tror boligene kommer til å være attraktive. Det er gode boliger med god standard, sier hun.

– Men er det ikke en risiko for at boligene blir vel dyre?

– Boligene blir for de som velger å legge litt mer penger i å bo. Det kommer ikke til å være spesielt mye dyrere enn andre populære boliger, slik som Vestgrensa og Siloen, sier Winther.

– Jeg ser argumentet, men jeg synes ikke at SiO burde ha boligtilbud drevet etter selvkostprinsippet, sier Jonsrud, som påpeker at man kunne bygd mange flere boenheter for samme prislapp, og i tillegg høynet muligheten for statsstøtte, om man ikke hadde bygd i Pilestredet park.

– De siste par årene har SiO bare bygd luksusboliger. Noe av poenget med studentboligene er at man skal presse prisene på det private boligmarkedet gjennom å ha volum, og det gjør man overhodet ikke nå, sier Jonsrud, som mener man nå prismessig konkurrerer på lik linje med privatmarkedet.