Massivt nei til skolepenger

Over 80 prosent av befolkningen sier nei til skolepenger ved statlige universiteter og høyskoler.

En undersøkelse Sentio har utført på oppdrag for Universitas og Norsk Studentunion (NSU) viser at et klart flertall ikke ønsker skolepenger ved offentlige utdanningsinstitusjoner. Hele 79 prosent av befolkningen stiller seg negative til at statlige universiteter skal få kreve skolepenger av studentene. Bare 13,7 prosent er for.

– Dette bekrefter at gratisprinsippet har bred støtte i befolkningen, og ikke bare er et politisk vedtak, sier Maria Veie Sandvik, leder i Studentparlamentet ved Universitetet i Oslo.

Mindre negative

Av de spurte er de som har tre år eller mer med høyere utdanning mest for å innføre skolepenger; 17,2 prosent er for. Veie Sandvik tror det skyldes at kvaliteten ved universitetene var dårligere før.

– Før kvalitetsreformen var oppfølgingen av studentene dårligere. Mange opplevde nok at kvaliteten på utdanningen ikke var god nok, sier hun.

Veie Sandvik mener undersøkelsen viser at Kunnskapsdepartementet må øke bevilgningene til høyere utdanning – ikke at skolepenger er en mulig løsning.

FrP og V for

Målt i politiske preferanser er det de som stemmer Venstre og Fremskrittspartiet som er mest for skolepenger. FrPs utdanningspolitiske talsmann, Anders Anundsen, er ikke overrasket.

– Vår holdning er at private høyskoler skal kunne kreve skolepenger, sier Anundsen. Han understreker imidlertid at FrP vil ha det offentlige fri for skolepenger.

På den andre siden av partiaksen er stort sett samtlige velgere mot skolepenger. Kun 3,5 prosent av SV-velgere er positive til skolepenger.

Førnøyd på BI

Handelshøyskolen BI er en av de private høyskolene som tar skolepenger av sine studenter. Det er Henrik Gustav Faller, Kommunikasjonsansvarlig i Studentforeningen ved Handelshøyskolen BI, glad for.

– Skolepenger har på vår skole medført et høyt faglig nivå, mener Faller.

– Bør de offentlige institusjonene vurdere skolepenger?

– Hvis det er problemer med finansieringen, må det være rom for en debatt, sier Faller.

Samtidig understreker han at skolepenger ikke nødvendigvis er løsningen. Han nevner Norges Handelshøyskole (NHH) som eksempel på en skolepengefri suksesshistorie.