Slutt på formidlingen

Stor misnøye blant studentene fører til at bachelorstudiet i litteraturformidling legges ned etter bare tre år.

Publisert

Fra og med høsten 2006 er det kroken på døra for bachelorstudiet i Litteraturformidling. Kun masterstudiet videreføres. Studenter som allerede er tatt opp på bachelorstudiet, vil få anledning til å fullføre.

Ifølge årsrapporten til Program for litteraturstudier «gir studentene uttrykk for mye generell misnøye rundt studietilbudet. De er hovedsaklig misfornøyd med den faglige sammenhengen, samt mangel på valgfrihet.»

Litteraturformidling ble opprettet høsten 2003 og skulle gi litteraturstudenter et tilbud som i større grad var rettet mot yrkeslivet enn de tradisjonelle litteraturfagene.

– Ganske håpløs

Øyvind Wiig og Joachim Wessel-Holst er begge på andre semester i bachelorstudiet i Litteraturformidling. De er ikke overrasket over nedleggelsen:

– Det kan jeg godt forstå. Ordningen man har nå, er ganske håpløs, sier Wessel-Holst som håper at omstruktureringen ikke betyr at utdannelsen han tar er ubrukelig.

De skjønte fort at studiet de gikk på var i utprøvningsfasen:

– «Veien videre – jobb og studier» – feltet på nettsidene har forandret seg flere ganger mens jeg har gått her, sier Wessel-Holst.

Krisitan Meisingset satt i Programrådet for litteraturstudier da avgjørelsen om nedleggelse ble tatt. Han stemte for fordi studiet fungerte dårlig og mange studenter var misfornøyd med tilbudet. Meisingset påpeker dessuten at studiet ble markedsført som en sikker vei inn i forlagsbransjen, noe han mener ikke stemmer.

– Formidlingsaspektet er viktig innenfor litteraturvitenskap, men det var feil å opprette det som et eget studium, slår Meisingset fast.

Wiig og Wessel-Holst ligger ikke under for forlagssvermeriet:

– Et forlag trenger noen som er eldre enn 23 år og har gått lenger enn tre år på universitetet, sier Wiig.

Ikke faglig tilfredsstillende

Ifølge Marianne Egeland, leder av koordineringsgruppen for Litteraturformidling, skyldes nedleggelsen av bachelorstudiet faglige grunner:

– Det var vanskelig å opprettholde alle tilbud på en faglig, tilfredsstillende måte. Flere studenter var dessuten misfornøyde med at de etter endt bachelor ikke kunne fortsette med litteraturformidling på masternivå fordi det ikke er utviklet som et gjennomløpende tilbud, og man måtte ta det enten som bachelor- eller mastergrad. Derfor valgte vi å satse på masteren.

Tror du det er fare for at en bachelorgrad i Litteraturformidling kan oppfattes som illegitim blant arbeidsgivere siden studieretningen bare eksisterte i knappe tre år?

Det er vanskelig å si. Men den burde ikke oppfattes slik, sier Egeland og påpeker at emnene i litteraturformidling stort sett har vært åpne for andre studenter på litteraturprogrammet, slik at forskjellene mellom de ulike studieretningene i praksis ikke trenger å være så store.