– Helt ufattelig

Åpner for eksamenskutt

Fakulteter som ønsker det, får ny mulighet til å stramme inn på antall ganger studenter får ta opp eksamen.

Utdrag fra forskrift om eksamen:

• Fakultetet kan bestemme om det skal være to eller tre forsøk på en eksamen
  • Fakultetet kan bestemme at det ikke er lov til å ta opp igjen beståtte emner på lavere grad uten at alle etterfølgende emner (som bygger på dette) også tas opp igjen
  • Hele forskriften finnes på [http://www.uio.no/studier/reglement.html](http://www.uio.no/studier/reglement.html)

Tidligere kunne du alltid ta eksamen tre ganger i de fleste fag. På fjorårets siste møte i Universitetsstyret ble det vedtatt at Universitetet i Oslo (UiO) åpner for innstramminger. Fakulteter som ønsker det, kan nå fastslå at deres studenter kan ta samme eksamen bare to ganger.

Leder for Studentparlamentet i Oslo, Maria Veie Sandvik, mener vedtaket vil gå ut over de som har den vanskeligste studiesituasjonen.

– Dette er vi ikke fornøyd med i det hele tatt, og det kan være med på å skape et akademia som ikke er inkluderende. Dette kommer først og fremst til å gå ut over de som har det tøft nok fra før, sier Veie Sandvik, og legger til at Studentparlamentet gjennom flere år har jobbet aktivt for at studentene skal få beholde retten til å ta tre eksamener.

– Vi tapte i denne saken, og det synes vi er beklagelig. Det er veldig synd at universitetet tenker på hva som er billigst, heller enn på hva som er best for utsatte studentgrupper, sier hun.

Dyrt

Bakgrunnen for Universitetsstyrets vedtak er at UiO ikke får inntekter når en student tar en eksamen som allerede er bestått. I 2004 brukte derfor fakultetene litt under seks millioner kroner på nye eksamener.

– Det er de som tar opp en allerede bestått eksamen vi vil begrense, det er det som er dyrt for universitetet, sier studiedirektør ved UiO, Monica Bakken.

Det er spesielt jus og psykologi som representerer store pengesluk. I 2004 ble 4000 eksamener tatt om igjen. 90 prosent av disse ble avlagt av studenter på jus og Det samfunnsvitenskapelige fakultet (SV).

– Jus og psykologi har hatt tydelige innspill i forhold til dette. De opplever gjentaksproblematikken veldig sterkt, men også ved andre fakulteter er det en svært aktuell problemstilling, sier Bakken.

Vurderes

Det er nå opp til hvert enkelt fakultet å vurdere om de vil innskrenke muligheten til å ta eksamen, eller beholde det gamle systemet med tre eksamensforsøk. Dekan ved Juridisk fakultet, Jon T. Johnsen, sier at innstramminger ikke er uaktuelt for hans fakultets del:

– Vi kommer til å vurdere det, forteller Johnsen.

Johnsen har tidligere uttalt til Universitas at Juridisk fakultet «absolutt er interessert» i å vurdere nye regler for antall eksamensforsøk. SV-dekan Asbjørn Rødseth sa ved samme anledning at saken er «et dilemma», og fakultetet har i høst diskutert flere løsninger for å begrense eksamensforsøkene. Rødseth var ikke tilgjengelig for kommentar før Universitas gikk i trykken.

Strengest i landet

Dersom den nye forskriften fører til at mange fakulteter begrenser eksamensforsøkene, vil UiO få et av landets strengeste regelverk. Ved Universitetet i Tromsø kan studentene ta eksamen i samme fag tre ganger. På Universitetet i Bergen kan studentene ved noen fakulteter ta eksamen tre ganger, mens andre opererer med ubegrenset antall eksamensforsøk. NTNU i Trondheim er fremdeles strengere enn UiO: der får studentene kun ta opp ett emne i året, og hvert fag kan kun tas opp én gang.

Dekan ved NTNUs SV-fakultet Jan Morten Dyrstad har tidligere fortalt Universitas at NTNU har hatt gode erfaringer med den nye, strammere ordningen. Blant annet har universitetet nå høyere studieprogresjon og mer midler til undervisning.

KARAKTERPRESS: Elisabeth Løland og Sanja Alendar forteller at karakterer er viktige når man skal søke jobb, og at man derfor bør ha gode muligheter til å ta opp igjen eksamener.

Sanja Alendar (25) og Elisabeth Løland (23) studerer jus ved UiO, og regner med å måtte ta eksamener om igjen. Begge ser helst at man ikke reduserer antall eksamensforsøk:

– Det ville vært helt ufattelig, på jussen er vi veldig opptatt av karakterer, sier Løland.

– Det henger jo sammen med arbeidsmarkedet, fortsetter Alendar.

Ifølge jentene blir karakterene viktigere lenger ut i studiet:

– Forelesningene på 3. avdeling er helt fulle, mens det er veldig god plass på 4. avdeling. Det er mange som tar 3. avdeling om igjen, sier Alendar, og avslutter:

– Vi studerer jo bare én gang, og får bare ett vitnemål.