Terrorfrykt gjør USA-studier dyrere:

Akademia i USA er bekymret over stadig færre innreisende studenter. Likevel innføres en ny avgift på 100 dollar for alle som vil til USA for å studere.

Betaler for å bli overvåket

Amerikanske myndigheter innførte 1. september en ny avgift: Studenter som vil studere i USA må nå betale 100 dollar for å bli registrert i datasystemet «Student and Exchange Visa Information Service» (SEVIS). Dette systemet omtales i et brev fra Utenriksdepartementet (UD) til Den norske ambassaden i Washington på følgende måte «Gjennom registrering av uregelmessigheter, kunne man slå ned på studenter som virket mistenkelige».

– Etter 11. september ble alle utenlandske studenter sett på med skepsis. Til og med norske studenter, som jo kommer fra et NATO-land. Så det at man må betale for å bli registrert og dermed overvåket, er en naturlig videreføring av denne utviklingen, sier førsteamanuensis i Nord-Amerikastudier Ole O. Moen.

Han fortsetter med å fortelle at amerikanske myndigheters registrering av akademikere har blitt kraftig kritisert av American Civil Liberties Union for å være en snikovervåkning.

Færre vil til USA

Tall fra Lånekassen viser at antall studenter som velger å studere i USA har gått stabilt nedover i flere år. Denne tendensen avspeiles også i de amerikanske statistikkene: antall søknader fra utenlandske studenter om høyere utdanning i USA er redusert med 32 prosent det siste året. Antallet studentvisumsøknader er redusert med 24 prosent siden 2001.

I brevet fra UD går det frem at situasjonen har skapt bekymring i amerikansk akademia, fordi mangelen på studenter utenfra svekker USAs kompetansenivå, og dessuten gjør at spredingen av «amerikanske verdier» blir hemmet. Underdirektør i den norsk-amerikanske studentutvekslingsforeningen U.S.-Norway Fulbright Foundation Jean Nesland Olsen kjenner til bekymringen.

– Men jeg har ikke noe problem med å forstå at studenter reagerer på at de må betale enda en utgift. Systemet har vært komplisert og dyrt nok slik det har vært, sier Olsen.

President i Association of Norwegian Students Abroad (ANSA) Marit Roalsø Sirevåg er heller ikke begeistret for den nye avgiften.

– Det ikke er noen positiv utvikling at studenter må betale for å bli registrert på denne måten, sier hun.

– Noen må betale

Pressetalskvinne Katherine Perez ved Den amerikaske ambassaden i Oslo vil ikke ha noe av at det er 11. september som har gjort at avgiften blir innført.

– Dette ble bestemt av kongressen allerede i 1996, sier hun.

– Mange av de som deltok i bombingsforsøket i World Trade Center i 1993 hadde kommet inn i landet på studentvisum. Har det noe med saken å gjøre?

– Det er ikke umulig, men jeg kan ikke bekrefte det.

– SEVIS automatiserer en tidligere manuell prosess. Det betyr at amerikanske myndigheter sparer penger på det. Likevel må studentene betale.

– På sikt kommer amerikanske myndigheter til å spare på dette, men noen må betale for det. Kongressen har bestemt at dette skal betales for gjennom avgifter.

– Når det er et problem at færre vil til USA for å studere, hvorfor blir det da dyrere?

– Vi har hatt en økning i antall søknader om studentvisa fra i år, men vi vil gjerne ha flere. Amerikanske myndigheter har en pågående prosess med å finne den riktige balansen mellom å sikre grensene og å holde dørene åpne for studenter med ærlige hensikter.

Førsteamanuensis i Nord-Amerikastudier Ole O. Moen