VRAKET TOPPKANDIDAT: Eldri S. Kjørren er best i klassen, men får ikke gå i klasse med profesjonsstudentene i psykologi ved UiO.

Psykologi vraket toppkandidat

Eldri Kjørren klagde på karakterene sine, og endte med toppkarakterer i årsenheten i Psykologi. Det hjalp ikke da hun søkte på profesjonsstudiet i Psykologi ved UiO.

Psykologisk institutt ved Universitetet i Oslo (UiO) tar ikke hensyn til søkere til profesjonsstudiet i Psykologi som har fått forbedret karakter etter klage. Dette på grunn av ulik behandlingstid på klager på karakterer ved ulike universiteter og høyskoler.

– Dette gjør vi i rettferdighetens navn. Vi vil ikke gjøre forskjell på studenter fra ulike utdanningsinstitusjoner, sier Fanny Duckert, professor ved Psykologisk institutt.

Ifølge Duckert er det ingen annen måte å gjøre det på så lenge klageprosessen tar så lang tid ved noen institusjoner.

Uskyldig offer

Resultatet blir at studenter som Eldri S. Kjørren, som fikk bare A-er etter å ha klaget på en B, ikke kommer inn på profesjonsstudiet i Psykologi i Oslo. Dette til tross for at hun har sendt inn den nye karakteren i tide til suppleringsopptaket, og at flere av studentene som har fått plass har dårligere karaktersnitt enn henne.

– Når man likevel ikke får vurdert det nye snittet sitt, er det ingen stor vits å klage, sier Kjørren.

– Når man klager, risikerer man dessuten å gå ned i karakter, legger hun til.

– Må behandles

Seksjonssjef i UiOs studieadministrasjon Hanne Krogh mener det er svært uheldig at klager på karakterer ikke blir prioritert, og slik skaper forsinkelser i inntaksordningen til profesjonsstudiet til Psykologi. Hun mener nye opplysninger som kommer inn i tide til suppleringsopptaket bør behandles, så lenge studenten ikke kan klandres for forsinkelsen.

I Trondheim blir man vurdert med sitt nye karaktersnitt så lenge man rekker suppleringsopptaket. Ifølge opptakskonsulent ved NTNU Erik Sørli er det alltid ledige plasser etter primæropptaket fordi mange som har fått plass begynner i Oslo eller Bergen i stedet. Dette reddet Kjørren, som nå har begynt på profesjonsstudiet i Trondheim.

Klagde på opptaket

6. august sendte Kjørren en skriftlig klage på opptaksprosedyrene til Psykologisk institutt ved UiO, men hun har fortsatt ikke fått svar. Duckert opplyser at klagen er sendt videre til Den sentrale klagenemnda ved UiO. Medlem i klagenemnda professor Eric Rinvik kan opplyse at de ikke rakk å behandle klagen da de hadde møte på mandag, men at den skal behandles neste onsdag.