ØNSKER MANGFOLD: – Kvinner er viktige for et mangfoldig læringsmiljø, mener Kristin Vågen og Astri Fotland, som begge studerer ved Menighetsfakultetet.

Mannsbastion på Menighetsfakultetet

På MF finnes det i dag ingen kvinnelige professorer, og heller ingen kvinner i ledelsen. – Dette holder ikke mål, sier Likestillingsdirektør Long Litt Woon.

Blant 52 vitenskapelig ansatte på Menighetsfakultetet (MF), er bare seks kvinner, og ingen av kvinnene er professorer. Verken likestillingsombud Kristin Mile eller Likestillingsdirektør Long Litt Woon er imponert.

– Dette er ikke positivt. Spesielt med tanke på at undervisningspersonalet må gjenspeile studentene, sier Mile.

Inntil nylig ble ansettelser ved MF gjort ved interne tilkallelser, men Norsk organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT) pålegger nå MF å utlyse stillingene sine eksternt, som en av betingelsene for at MF skal godkjennes som vitenskapelig høgskole.

På spørsmål om hvorfor det er så skjev kjønnsfordeling blant de ansatte svarer direktør ved MF Finn Olav Myhre at det har ikke vært kompetente kvinnelige søkere til stillingene.

Kvinnelige stipendiater

– Fra og med i år har alle arbeidsplasser plikt til å berette og plikt til å jobbe aktivt for å fremme likestilling i sin virksomhet, sier Mile.

Ifølge Myhre er de første skrittene allerede tatt.

– Vi har tilsatt en del nye kvinnelige stipendiater, med tanke på at disse på lang sikt kan ansettes, svarer Myhre.

– MF sine planer holder ikke. De virker veldig lite aktive. Når de har et så dårlig utgangspunkt må de stille med mer aggressive tiltak som fører til resultater i løpet av kortere tid, sier likestillingsdirektør Long Litt Woon.

Ingen krav

Med tanke på at MF blir godkjent som vitenskapelig høyskole, heter det at «institusjonen skal vise at den er i stand til å utvikle sitt fagpersonale og undervisning i samsvar med studentenes behov, fagets og samfunnets utvikling».

Ifølge studentrepresentant i NOKUT Mats Larsen har NOKUT ingen spesifikke likestillingskrav i sine kriterier.

– Helheten er mest sentral, og faglig standard er viktigst. Vi har tro på likestillingsloven, og forutsetter at Likestillingsombudet passer på at loven blir ivaretatt ved MF.

Men Likestillingsombudet vil ikke prioritere inspeksjon av utdanningsinstitusjoner.

– Vi driver ikke kontroll over ulike utdanningsinstitusjoner. Når det gjelder kjønnsfordelingen blant de ansatte, skal det fra og med i år legges frem i en virksomhetsrapport, men den blir ikke nødvendigvis kontrollert, sier Likestillingsombud Kristin Mile.

Sjokkerende

MF-studentene Kristin Vågen og Astri Fotland har ikke tenkt over den skjeve kjønnsfordelingen blant de ansatte.

– Helt sjokkerende. Mangel på kvinnelige forbilder kan føre til tap av motivasjon.