Studentoffentlig våpenhvile

USA: En bitter strid mellom studentavisen og studentpolitikerne ved University of Northern Colorado ser ut til å gå mot slutten, skriver Denver Post. I løpet av striden har studentavisen The Mirror blant annet saksøkt hvert enkelt av universitetets styremedlemmer, flere representanter i det lokale studentparlamentet, og studentparlamentet i sin helhet, for blant annet rasistiske trusler, brudd på amerikanske offentlighetslover, og å kutte avisens budsjett for å få slutt på kritiske artikler derfra. – Studentene har rett til å vite hva deres valgte representanter gjør med pengene deres, sier Mirror-redaktør Heath Urie til Denver Post. Urie sier videre til sin egen avis at han håper dette betyr at UNC går mot et bedre, mer åpent studentpolitikkår.

Satser på studielån

KINA: Kinesiske myndigheter oppfordrer banker i Kina til å prioritere studielån høyere, melder United Press International (UPI). Oppfordringen, som ifølge South China Morning Post ble ledsaget av en trussel om at banker som unnlot å gjøre dette ville bli «grundig etterforsket og dømt etter loven», kom ifølge UPI i kjølvannet av flere reportasjer om selvmord og andre drastiske handlinger fra foreldre som ble nektet lån til å finansiere barnas utdannelse.

Vil kaste samskipnadsleder

BERGEN: Et vedtak fattet av studentenes Velferdsting om å øke semesteravgiften for studenter i Bergen med 25 kroner for å finansiere en utvidelse av studenthuset Kvarteret ble nedstemt i styret til Studentsamskipnaden i Bergen (SiB), skriver Studvest. SiB-styreleder Eivind Kildahl, som ifølge Studvest dagen før hadde antydet at forslaget ville gå gjennom uten problemer, var selv med på å stemme det ned. – Jeg har ingen tillit til ham lenger – han sier en ting og gjør det motsatte, sier studentrepresentant i universitetsstyret og velferdstinget Kjetil Nygård, som representerer den Kvarter-vennlige valglisten Entreprenørene, til Studvest. Nygård får støtte av leder for NSU-Bergen Geir Pollestad, som håper Velferdstinget på sitt ekstraordinære møte denne uken vil kaste Kildahl og rydde vei for at vedtaket vil bli fattet.

Krever laptop

USA: Fra og med i høst vil tre delstatsuniversiteter i Massachusetts kreve at alle studenter eier egen bærbar datamaskin, skriver Boston Globe. Laptop-kravet, som er en prøveordning man etter hvert ser for seg vil utvides til å gjelde flere offentlige amerikanske universiteter, blir kritisert for å legge en ytterligere utgift på 1200 dollar, ca. 8300 kroner, til allerede økonomisk belastede studenter. Initiativtakerne mener på sin side tiltaket er en nødvendighet for å sikre et mer interaktivt læringsmiljø, og å sørge for at alle studenter forlater universitetet med de nødvendige dataferdighetene.