Gambler bort studielånet på fotball

Publisert

VIETNAM: Gambling er forbud i Vietnam. Men det forhindrer ikke at mange studenter ved universitetet i Ho Chi Minh City spiller bort studielån og karriereframtida, i følge den engelske nettutgaven til avisa Thanh Nien Daily.

En reporter i avisa har vært med studenter på de illegale bulene, ofte puber, der de spiller på Champions League, Premier League, Serie A og flere andre europeiske serier.

Studentene spiller vanligvis for summer tilsvarende 20-50 kroner, men i lengden kan det bli mye for en vietnamesisk student, skriver Thanh Nien Daily, og nevner tilfeller der studenter har måtte kutte studiene og begynne som motorsykkeltaxisjåfører for å betale spillegjeld.

Glissent i studentblokk

BERGEN: Studentsamskipnaden i Bergen (SiB) sliter med å fylle opp studenthyblene på Hatleberg. For tiden er det rett nok fullt, men fra nyttår er nesten 100 rom tomme på boliganlegget, skriver StudVest. – Det er vårsemesteret som er problemet. Ved årsskiftet reiser de fleste utenlandsstudentene hjem, sier Egil T. Pedersen, direktør i Studentsamskipnaden i Bergen (SiB), til studentavisa. – Konsekvensen er at vi får et inntektstap på Hatleberg. I inneværende år ligger dette på rundt 1,5 millioner, sier Pedersen.

Sigrun Tjønn er ny student i Bergen, og Hatleberg er hennes første bosted i byen. Men til nyttår flytter hun ut. Det gjør også to til av de sju som deler kjøkkenet. – Se på sofaen for eksempel. Det er ikke så veldig fint med skumgummi som stikker ut, sier Sigrun Tjønn fra felleskjøkkenet i andre etasje på Hatleberg studentboliger.

Nye redaktører

TRONDHEIM: Samtlige studentmedier i Trondheim har nå fått nye redaktører. Sigbjørn Lund Olsen, Birgit Karlsen Segtnan og Ellen Synnøve Viseth er valgt til redaktører i henholdsvis Student-TV, Studentradion og studentavisa Under Dusken, skriver nettopp Under Dusken. Det rapporteres at de nyvalgte redaktørene er glade for valgseieren, selv om de ikke hadde noen motkandidater.

Studentdrap etterforskes

RUSSLAND: Politiet i St. Petersburg etterforsker drapet på Timur Kacharava (20), antifascist og filosofistudent ved St. Petersburg State University.

Venner og studiekamerater av ham sier at han er offer for drap av en velorganisert og velutstyrt nynazistgruppe. Kacharava ble stukket til døde utenfor bokhandelen Bukvoed ved siden av jernbanestasjonen i byen forrige søndag, da et tjuetalls tenåringer bevåpnet med kniver angrep ham og kameraten Maxim Zgibai, også han student.