Kjemper for studentmakten

Signaler om at flere samskipnadstopper ønsker å svekke studentmakten i studentsamskipnadene, har skapt kraftige reaksjoner i Velferdstinget (VT).

I Universitas 19. oktober kom det fram at flertallet i et lovutvalg som arbeider med en ny samskipnadslov kommer til å foreslå at velferdstingene skal fratas den såkalte tilbakekallingsretten – altså retten til til å stille mistillit mot studentrepresentanter i hovedstyrene i samskipnadene. Ifølge NSU Bergen kom lovutvalget fram til dette etter påvirkning fra Samskipnadsrådet – et samarbeidsorgan mellom studentsamskipnadene over hele landet. Velferdstinget i Oslo reagerer kraftig, og vedtok på sitt møte sist torsdag en resolusjon.

– Hvis tilbakekallingsretten fjernes vil administrerende direktør i Samskipnaden i Oslo (SiO), Lisbeth Dyrberg, styrke sin makt på bekostning av studentene, mener Venstrealliansens Sveinung Holien, som fremmet resolusjonsforslaget som ble vedtatt med noen endringer.

Et samlet VT reagerer dessuten på mangelen på offentlighet rundt innspillene fra Samskipnadsrådet, og mener at Dyrberg, som også er leder for Samskipnadsrådet burde fortelle hvilke samskipnader som ønsker å fjerne tilbakekallingsretten.

Lisbeth Dyrberg ønsker ikke å kommentere saken, men har tidligere skrevet et innlegg i Universitas hvor hun forklarte at Samskipnadsrådets oppgave i forbindelse med lovarbeidet var å samle inn og videreformidle innspill til lovutvalget fra landets 25 studentsamskipnader. Flere samskipnader kom da med konfidensielle innspill om at de ønsket å fjerne tilbakekallingsretten for å få styrene sine til å fungere mer kollegialt og effektivt.