Stopp for studentsex

KINA: Ikke akkurat sex og singelliv: Et kinesisk universitet med det klingende navnet The South China Normal University, laget denne uka en ny regel. Den gjorde det straffbart å bo med en partner, eller å ha et forhold til en gift person, skriver avisa South China Morning Post, i følge Reuters. I følge rapportene er kjærlighet på campus ikke et uvanlig fenomen i Kina, men skolen mener nå at blant annet å bidra til utroskap er å bryte universitetets regler. «Forbrytere» vil bli advart, straffet eller utvist. I følge Reuters har mange andre universiteter i Kina lignende regler. Og studentene er ikke altfor fornøyde. – Vi har rett til å nyte kjærlighet og ha sex, så lenge det ikke er snakk om kjøp og salg, sier studenten Li.

3 av 4 lærerstudenter sluttet

BERGEN: Lærerstudentene trives ikke ved Universitetet i Bergen: 20 av 26 studenter har sluttet på lærerutdanning i fremmedspråk ved UiB, skriver Studvest.

Høsten 2004 ble det startet opp femårige mastergrader med integrerte lærerutdanninger ved Universitetet i Bergen. Utdanningen har hatt en påfallende høy frafallsprosent, skriver studentavisa. Halvannet år senere er det kun seks av 26 igjen. Rebecca Haga sluttet før vårsemesteret startet opp. – Jeg fikk ikke det tilbudet jeg ønsket. Hovedproblemet var at vi trodde vi kunne velge friere blant andre fag enn kun fremmedspråk, sier Haga.

Les mindre, tren mer

TROMSØ: – Mange studenter er for leseopptatte. De tror at dess mer de leser, jo bedre blir det. Slik er det ikke, sier førsteamanuensis i psykologi, Catharina E. Wang til Utropia, studentavisa i Tromsø. I en hovedoppgave fra 2004 har Hedvig Aasen Skarsvåg kartlagt at en av tre studenter ved UiTø har så store psykiske problemer at de føler behov for profesjonell hjelp. Catharina Wang var veileder for Aasen Skarsvågs oppgave. Hun advarer mot å tro at trening er mirakelmedisin mot angst og depresjoner, men understreker den positive effekten av fysisk aktivitet. – I løpet av de siste årene har man fått en god del kunnskap som viser at trening er en god måte å forebygge og behandle lette depresjoner på, sier Wang til Utropia.

Uakademiske professor-e-poster

ENGLAND: E-postregimet på HF blir småsaker sammenlignet med situasjonen i England: – Folk mister av en eller annen grunn oppdragelsen når de sender e-poster. De skriver ting de aldri ville gjort i en e-post, sier Eric Thomas, viserektor ved universitetet i Bristol til avisa The Independent. Han ble sjokkert over e-postene som ble sendt gjennom systemet da han begynte der, og karakteriserer det som «alt annet enn akademisk». Han har derfor innført innskrenkninger, for å forhindre et e-postanarki og maktkamp med skitne retoriske triks over fellesmailen. Og her, kjære akademikere, et utdrag fra The Independents guide for e-postetikette for akademikere:

• Tenk hardt gjennom om du egentlig vil sende en e-post, ansikt til ansikt kan være bedre.
  • Ikke send e-poster i sinne.
  • Ikke skriv noe i en e-post som du ikke vil at din sjef, din tante, eller en advokat skal få se.
  • Ikke skriv noe du ikke ville hatt på trykk i The Independent.