SKUFFA: FFOs Jarl Ovesen fortviler over regjeringens utkast til ny utdanningsstøtte.

Skuffet over regjeringsforslag

Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon varsler bråk i forbindelse med Utdanningsdepartementets forslag til ny forskrift om utdanningsstøtte. Nå har de sendt brev til den nye ministeren.

– Skuffelsen er stor, sier assisterende generalsekretær, Jarl Ovesen, i Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO).

Bakgrunnen er at organisasjonen hadde forventet at regjeringen ville følge opp et vedtak i Stortinget fra tidligere i vår. Det skulle sikre at studenter med nedsatt funksjonsevne ikke ble påført ekstra utgifter i forhold til studiefinansieringsordningen.

I oppfølgingsforslaget fra Utdannings- og forskningsdepartementet (UFD) heter det blant annet: «Det kan ikke bli gitt støtte i mer enn åtte år selv om søkeren blir forsinket. Det blir gjort unntak for søker som blir forsinket på grunn av redusert funksjonsevne.»

Ubetydelig omformulering

– Endringen innebærer ikke realitetsendring. Det eneste som er forandret, er «funksjonshemming» til «redusert funksjonsevne», sier han.

Det Ovesen i stedet hadde håpet på, var at regjeringen skulle legge frem forslag om at Lånekassen ville omgjøre lån til stipend, hvis søkeren blir forsinket på grunn av funksjonshemmingen.

Går til angrep

Nå har Jarl Ovesens organisasjon forfattet et brev til Øystein Djupedal hvor de ber ministeren se på problemstillingen.

I korrespondansen Universitas har fått tak i, skriver organisasjonen blant annet: «For mennesker med funksjonshemning og kronisk sykdom er høyere utdanning viktigere enn for andre grupper. Forskning viser at høyere utdanning kompenserer for funksjonshemningen i møte med arbeidsmarkedet.»

Vil se på saken

Den nye regjeringen kan ikke love å følge opp saken med en gang. Departementet har nå en forskrift om tildeling av utdanningsstøtte ute til høring.

– Vi vil avvente reaksjonene på denne, for eksempel fra Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon, før vi ser nærmere på saken, sier Åge Rosnes (SV), statssekretær i UFD til Universitas.

– Både de rødgrønne og Frp står bak vedtaket i Stortinget. Vil det ikke da være naturlig for dere å følge det opp?

– Det stemmer, men vi må ha ryddige prosesser rundt dette. Om vi skal endre noe, må vi vurdere etter høringen, konkluderer Rosnes.