Utestengt: - Når en tredel av studentene dropper ut skjønner jeg ikke hva som er så rettferdig med å ikke slippe til nye studenter, sier Ann-Mari Bardum, programstudent på psykologi.

Nektes eksamen

Fordi mange studenter ikke møter opp på emner de er oppmeldt i, står studieplasser tomme. Anne Mari Bardum får ikke ta religionspsykologi i høst, selv om en tredel av plassene står tomme.

Studieplasser blir stående tomme

I dag kan programstudenter ved Universitetet melde seg opp i så mange emner de selv ønsker. Dette har ført til at mange studenter beslaglegger plasser på emner de uansett ikke vil ta eksamen i.

Jon Arild Olsen, rådgiver ved studieseksjonen til Det humanistiske fakultet (HF), har jobbet med problemstillingen i over to år. HFs egen statistikk viser at 23, 8 prosent ikke møter opp til eksamen.

– Etter mitt skjønn er problemet at Universitetet ikke har en øvre grense for hvor mange emner en student kan melde seg opp i. Systemet i dag innbyr til at alle tenker egostrategisk for å sikre seg de emner de vil ha, sier Olsen.

– Hvorfor bør man innskrenke valgfriheten til studentene?

– Å sette en grense på rundt seks emner i semesteret må vel tilfredsstille

den mest ambisiøse student, mener Olsen.

– Vi tok en sjekk i det felles studentsystemet en gang. Der fant vi en student som hadde søkt på over femti emner, sier Jon Arild Olsen og ler.

Stort problem

I sosialpsykologi var sytti studenter påmeldte i høst, men kun førti studenter dukket opp til undervisningen. Også i religionspsykologi var frafallet på første obligatoriske seminar på rundt en tredjedel.

– Mange av mine kolleger har erfart at dette er et stort administrativt problem ved UiO. Tre og fire av mine studenter dropper den obligatoriske undervisningen hver gang, sier Astrid Bastiansen, førsteamanuensis ved institutt for psykologi.

Hun forteller at etterspørselen etter de ledige studieplassene er stor hos studentene. Bastiansen tror løsning kan være å overbukke populære emner oftere.

– Det viktigste må jo være å få inn de interesserte studentene, i dag står dessverre mange plasser ledige.

Anne Mari Bardum nektes å ta eksamen i religionspsykologi på UiO selv om én tredel av studentene droppet det obligatorisk fremmøte ved seminaret.

– Studieveilederen ga beskjed om at jeg kunne følge undervisningen, men ikke

ta eksamen i religionspsykologi, sier Bardum.

Psykologistudenten forteller at studieveilederen ved psykologisk institutt avviste hennes forespørsel om å ta eksamen i religionspsykologi fordi påmeldte studenter besitter emnet, uavhengig om vedkommende møter opp på obligatoriske seminarer eller ikke.

Nasjonal løsning

Monica Bakken, studiedirektør ved UiO forteller at de lenge har jobbet for en løsning på problemet. Foreløpig kan hun ikke si noe om når planene realiseres.

– Systemet i dag er ikke godt nok fordi mange ledige plasser står tomme. Vi samarbeider med lærersteder nasjonalt, og jobber for å få et bekreftelsessystem i studentweb som skal tvinge studentene til å si fra seg emner de likevel ikke skal følge undervisning i eller tar eksamen i.