Foto: Studvest

– UiO bryter loven

Jusprofessor Jan Fridthjof Bernt mener Universitetet i Oslo bryter loven når de ikke lar studenter klage på obligatoriske prøver.

I august i år skrev Universitas om spanskstudenten Ellen Vigmostad som strøk på en obligatorisk prøve, og ikke fikk klage på resultatet. Dermed fikk hun heller ikke gå opp til eksamen. Universitetsledelsen henviste til at det er opp til hvert fakultet om de vil la studentene klage på resultatet på prøvene, og at det ikke finnes noen felles retningslinjer som gjelder hele Universitetet.

Nå går jusprofessor og tidligere rektor ved Universitetet i Bergen, Jan Fridthjof Bernt, hardt ut mot UiO.

– Alle studenter skal ha klagerett på obligatoriske prøver som man må bestå for å gå opp til eksamen. Når dette ikke skjer er det et klart brudd på universitets- og høgskoleloven, sier Bernt.

I lovens paragraf 5-3 punkt 4, heter det blant annet at «En student kan klage skriftlig over karakteren for sine egne prestasjoner innen tre uker etter at eksamensresultatet er kunngjort. Ny sensurering skal da foretas.»

Rett til søksmål

Bernt mener at rektoratet ved Universitetet straks må ta ansvar for å lage et regelverk som er i tråd med hva Universitetsloven sier om klageretten til studentene.

I ytterste konsekvens kan studenter som har strøket og ikke har fått mulighet til å klage på resultatet, gå til sivilt søksmål mot Universitetet Jusprofessor Jan Fridthjof Bernt

– I ytterste konsekvens kan studenter som har strøket og ikke har fått mulighet til å klage på resultatet, gå til sivilt søksmål mot Universitetet med krav om ny vurdering eller erstatning for tapt studietid. Dette er dersom det kan bevises at studenten ikke skulle ha strøket på prøven.

Universitas har foretatt en ringerunde til landets øvrige universiteter. Alle sier at de føyer seg etter det som står i Universitetslovens overnevnte paragraf. I tillegg har de fleste universitetene egne retningslinjer for obligatoriske prøver, som alle er i tråd med loven. Ingen av de utdanningsansvarlige ved universitetene vil imidlertid uttale seg om hva de synes om UiOs praksis.

Legger seg flat

Rektor ved UiO Arild Underdal innrømmer at det sannsynligvis har forekommet lovbrudd fra Universitetets side i forbindelse med klagerett på obligatoriske prøver, og at man ikke har vært klare nok på temaet tidligere.

– Vi har allerede begynt med en gjennomgang av saken, og studiekomiteen vil da utarbeide nye retningslinjer. Forhåpentligvis vil disse være klare innen kort tid.

Han sier også at dette ikke kun dreier seg om prøver, men også deltakelse på ekskursjoner, seminarundervisning, studieturer og andre obligatoriske aktiviteter i tilknytning til studiene.

Studiedirektør ved UiO, Monica Bakken, bekrefter at det er satt ned et arbeidsutvalg som siden i vår har jobbet med problemstillingen.

– Målet er at de nye retningslinjene skal være klare allerede i slutten av denne måneden, sier hun.