SV vil gi statsstøtte til Pilestredet

Leder i utdanningskomiteen på Stortinget, Rolf Reikvam (SV) mener en ny rødgrønn regjering vil gi statsstøtte til bygging av studentboliger i Pilestredet Park.

– Dette bør være en grei sak for den nye regjeringen å få til, sier Reikvam til Universitas.

Studentsamskipnaden i Oslo (SiO) fikk avslag på sin søknad om statsstøtte i vinter. Velferdstinget og SiO har likevel besluttet å bygge studentboliger i Pilestredet Park, selv om de ikke får statsstøtte. Det betyr at de må låne til sammen 115 millioner kroner i Husbanken for det prestisjefylteprosjektet.

Valgløfter

Nå kan det hende de slipper å ta opp det svære lånet som kunne gitt samskipnaden en kraftig rentesmell. De nye rødgrønne regjeringspartiene har nemlig lovet en studentboligdekning slik at cirka 20 prosent av studenten kan bo i studentboliger.

– I budsjettet for 2005 gikk regjeringen inn for å bevilge penger til bare 3-400 boliger, behovet for studentboliger er helt klart større. Vi vil bevilge penger til 1000 nye studentboliger i hele landet fra og med neste år. Jeg ser ingen grunn til at ikke 150 av disse skal ligge i Pilestredet, sier Reikvam.

Den eneste hindringen han kan se for at SiO skulle få statsstøtte er om bevilgningsrammene i statsbudsjettet som Bondevik-regjeringen legger fram i oktober, blir for små.

– Men det ser jeg på som lite sannsynlig, sier Reikvam.

Redd rentehopp

I følge tidligere opplysninger Universitas har fått av SiO kommer leieprisen i Pilestredet Park til å ligge på mellom 3260 og 4000 kroner, avhengig av rentenivå hvis prosjektet ikke får statstøtte.

Leder i velferdspolitisk komité Erling Heinert er redd høyere renter vil føre til at SiO må øke leieprisene.

– Det er umulig å spekulere i fremtidens boligpriser og rentenivå, derfor er jeg redd for at kostnadene skal bli så store at det går ut over leieprisene, forklarer Heinert.

Også overarkitekt i Husbanken, Lars Hallaker, understreker at rentene er vanskelige å forutsi over en så lang periode.

– Det er vanskelig å spå i fremtiden når det gjelder renter, spesielt med en nedbetalingstid på 50 år som SiO har. Det er vel og merke en historisk lav rente vi har med å gjøre nå, så lav rente kan jeg ikke love i fremtiden, sier Hallaker.

SiO på sin side er overbevist om at det ikke vil komme en rentesmell. De mener lånebetingelsene i Husbanke er gode, og administrerende direktør Lisbeth Dyrberg i SiO forsikrer til og med at rentene på lånet ikke vil komme til å påvirke leieprisen.