Boligprosjekt i fare

De planlagte studentboligene i Pilestredet park blir trolig 15 millioner dyrere enn først antatt. – Prosjektet bør legges på is, mener Egil Heinert, leder av Velferdspolitisk komité.

KRITISK: Egil Heinert, leder av Velferdpolitisk komité, er redd for at studentene må ta regningen for Pilestredet Park.

I februar gikk Studentsamskipnaden i Oslo (SiO) inn for å bygge 150 hybelenheter i Pilestredet Park til tross for at de ikke fikk én krone i statsstøtte. De 37, 5 millionene SiO hadde søkt Utdannings- og forskningsdepartementet (UFD) om, skulle skaffes til veie på annet vis.

Over sommeren har imidlertid totalprisen for boligprosjektet steget fra 101 til 114, 8 millioner kroner. Økningen skyldes for lave kalkyler for prosjektet generelt og ekstraordinære miljøinvesteringer spesielt. På torsdag skal Velferdstinget ta stilling til om prosjektet i det hele tatt skal videreføres.

Egil Heinert, sosialdemokrat og leder av Velferdpolitisk komité mener prosjektet bør skrotes:

– Jeg kommer til å argumentere mot bygging, sier Heinert som ikke har stemmerett på morgendagens møte siden han sitter i overnevnte komité. I vår stemte Heinert for bygging «fordi prosjektet allerede hadde kommet så langt».

Han understreker at han ikke uttaler seg på vegne av sin fraksjon, Sosialdemokratene.

Håper på støtte

Hovedstyreleder i SiO, Christoffer Wiig fra Moderat gruppe, har fortsatt tro på prosjektet. I saksfremlegget til torsdagens møte har han sammen med hovedstyret skissert opp tre mulige finansieringsscenarioer. Det første budsjetterer med statsstøtte.

– Vi håper og tror vi får støtte, sier Wiig og opplyser om at SiO vil søke UFD om støtte igjen våren 2006.

– Den sittende regjeringen har allerede avslått søknaden én gang. Er det sannsynlig at den vil gjøre noe annet hvis den blir sittende?

– Det må du spørre dem om, sier Wiig, som ikke vil uttale seg utover det som står i saksfremlegget for morgendagens møte.

I framlegget heter det at: «Hovedstyrestudentene antar at et regjeringsskifte vil øke sannsynligheten for tildeling av boligtilsagn til Pilestredet park fra liten til moderat».

Studentene må betale

Egil Heinert har ikke tro på statsstøtte. Han har heller ikke særlig tro på det tredje forslaget fra hovedstyret: Å ta penger fra det såkalte Nykri- prosjektet, som innebærer oppussing av Kringsjå Studentby, for å kompensere for manglende UFD-tilskudd.

– En slik løsning vil jeg gå sterkt imot, sier Heinert.

Det tredje og siste scenarioet legger opp til at studentboligene finansieres utelukkende med lånte midler.

– En slik løsning vil gi altfor dyr leie. Man vil måtte betale omtrent 4500 kroner for en 17 kvadratmeter stor hybel. Studentene må ta en regning per hybel som er over dobbelt så stor som man noen gang tidligere har tatt.