IKKE KLAGERETT: HF-student Ellen Vigmostad fikk ikke vurdert sin obligatoriske prøve på nytt, og fikk derfor ikke levert eksamensoppgaven hun var godt i gang med.

– Ingen klagerett på obligatoriske prøver

Består du ikke de obligatoriske prøvene i et fag risikerer du at studieløpet er kjørt. Det er nemlig opp til hvert enkelt institutt om du har klagerett på obligatoriske prøver.

Ellen Vigmostad, spanskstudent ved Det humanistiske fakultet (HF), bestod ikke den obligatoriske prøven i emnet SPA 2301 forrige semester. Hun ønsket å klage på resultatet, men fikk beskjed om at hun ikke hadde klagerett siden det dreiet seg om obligatoriske prøver, og ikke eksamen.

– Jeg fikk vite at jeg ikke hadde bestått kun ti dager før semesteroppgaven min til emnet skulle innleveres, sier Vigmostad.

I tillegg til at Vigmostad reagerer på sen tilbakemelding fra faglærer, er hun også kritisk til objektiviteten rundt den obligatoriske prøven.

– Studentene var ikke anonyme under prøvene, og seminarlæreren min var også sensor. Derfor mener jeg at ny vurdering av annen faglærer bør være mulig, mener hun.

Ulike rutiner

– De obligatoriske prøvene skal fungere som kvalifiserende prøver for å bevise at vedkommende behersker det faglige, og er kompetente til å gå opp til eksamen, sier Tor Egil Førland, dekan ved HF.

– Vi praktiserer derfor ikke klagerett på obligatoriske prøver. Klagerett har studenten først og fremst i forhold til eksamensresultater, sier han.

Studieleder Kristin Fossum Stene ved Det samfunnsvitenskapelige fakultetet (SV) viser imidlertid til en annen rutine.

– Hvis en student ikke får godkjent på en obligatorisk aktivitet, vil det stort sett gjennomføres en ny, dersom det er praktisk mulig, sier hun.

Stene påpeker at dette gjelder presentasjoner og innleveringer, hvor studenter ikke er anonyme, og prøven rettes av faglærer

Fakultetene bestemmer

En ringerunde Universitas har gjort til de ulike fakultetene ved Universitetet i Oslo (UiO) viser at fakultetsledelsene er forsiktige med å love generell klagerett på obligatoriske prøver og presentasjoner, og lar praksisen være opp til hvert enkelt institutt.

Torbjørn Grønner, seksjonssjef for studieadministrasjonen ved UiO, bekrefter at det ikke eksisterer noen sentrale retningslinjer i henhold til obligatoriske aktiviteter på universitetet.

– Forskjellsbehandling

Utdannings- og studieansvarlig i Studentparlamentet Kristian

Meisingset reagerer på den ulike praksisen:

– Det må lages retningslinjer for obligatoriske aktiviteter som sikrer studentene klagerett og likebehandling på tvers av institutter og fakulteter. Universitetet skal alltid være en garantist for studentenes rettssikkerhet, slår Meisingset fast.

– Mangel på faste rutiner gir forskjellsbehandling av studenter. Sånn som det er nå blir studenter ofre for dårlig informasjon fra fagene, sier han.