Sover i telt: Fraksjonsleder i Venstrealliansen Johannes Wilm.

Protesterer mot sløsing

Til helgen kommer Studentparlamentet til å bruke 80.000 kroner på å utarbeide en ny handlingsplan. – Sløsing med offentlige midler, raser Johannes Wilm, fraksjonsleder for Venstrealliansen.

– I informasjonen om handlingsplanseminaret reklameres det med at hotellet har svømmebasseng og boblebad. Innholdet i planen er visst ikke så viktig, sier Wilm.

Mens resten av Studentparlamentet (SP) under helgens seminar kommer til å overnatte på Thorbjørnrud Hotell, planlegger Wilm og resten av Venstrealliansen (VA) i protest mot pengebruken å tilbringe natten i telt.

Fjorårets handlingsplanseminar kom til slutt på 127.680, 86 kroner. Årets seminar er budsjettert noe lavere, til 115.000 kroner, siden det nå er ti medlemmer mindre i SP.

Ifølge leder i SP, Maria Veie Sandvik, kommer imidlertid kostnadene til å bli noe lavere enn dette, omkring 80.000 kroner.

Wilm er likevel oppgitt:

– Dette er et studentråd som prøver å være et EU-parlament.

Forstår protestene

– Jeg forstår at mange er uenige i prioriteringene, sier Sandvik, og presiserer at budsjettet ikke er vedtatt av det nyvalgte SP.

– Avtalen med Thorbjørnrud Hotell ble gjort på bakgrunn av et vedtak fattet av forrige SP i november 2004, og dette vedtaket er jeg nødt til å forholde meg til. De Radikale (Nå med i Venstrealliansen, red. anm.) kunne kommet med endringsforslag da, sier Sandvik som «respekterer at Venstrealliansen demonstrerer».

Hun er imidlertid uenig i måten det gjøres på:

– Jeg synes det er urettferdig at VA angriper medlemmer som ikke har vært med på å vedta dette.

– Er det virkelig så vanskelig for dere å omgjøre et vedtak fattet av det forrige SP?

– Siden budsjettet for handlingsplanseminaret 2005 er et demokratisk fattet vedtak, og det skal arrangeres til helgen, er det helt, helt umulig.

Ifølge Sandvik kan SP i høst velge å gjøre slutt på tradisjonen med hotellopphold under handlingsplanseminaret:

– AU skal legge fram et alternativ til neste års seminar som ikke innebærer hotellopphold, lover hun.