Filosofistudenten Helge Reno (23) skulle ønske tannlegetjenesten ved UiP åpnet før. Han har tre hull som vil koste ham 3500 kroner å tette igjen, det ene haster det med.

SiO tetter hull i velferden

Hvis du har hull i tennene og ikke vil bruke tusenvis av kroner på å tette dem igjen, bør du vente til oktober. Da åpner tannhelsetjenesten.

TNS Gallups undersøkelse om tannhelse:

• 7 prosent av studentene vurderte sin tannhelse som dårlig eller ganske dårlig.
  • 34 prosent av studentene går sjeldnere til tannlegen enn annethvert år , og 11% av disse har dårlig tannhelse.
  • 80 prosent av de som går sjeldnere til tannlegen enn annethvert år oppgir som årsak at tannlegebesøk er for dyrt.

Etter press fra Studentparlamentet og Velferdstinget, har Studentsamskipnaden i Oslo (SiO) besluttet å opprette en tannhelsetjeneste for studentene. Tjenestene vil koste omtrent halvparten av markedsprisen.

Inge Carlén, leder av Velferdstinget, er svært fornøyd:

– Det er utviklet altfor dårlige trygdesystemer for tannhelse i Norge. Dette går utover de med dårlig økonomi, som studentene. Det er flott at SiO nå gjør noe med problemet, sier han.

Helhetlig helsetjeneste

Administrerende overlege Cecilie Daae ved studenthelsetjenesten, er veldig stolt av at SiO nå kan tilby et så helhetlig tilbud, med allmennlege, psykiatrisk/psykologisk seksjon, fysioterapi og nå tannlege.

– Tannhelsetjenesten vil ha fokus på forebyggende og konserverende behandling. Det vil si at spesielt alvorlige tilfeller og skjønnhetsproblemer fortsatt må behandles hos andre tannleger, forklarer hun.

Det vil foreløpig ansettes to tannleger i tjenesten.

– Om dette er tilstrekkelig vil tiden vise, men det er en fin begynnelse, konstaterer hun.

Pengesluk

– Det er jo kjempebra, sier filosofistudent Helge Reno (23). Han har akkurat vært hos tannlegen. Der fikk Reno vite at han har tre hull, som vil koste 3500 kroner å fylle.

– Nå vurderer jeg å vente til oktober, det er jo mange penger å spare på det. Men den ene tanna er litt akutt, så jeg får se.

Han tror det er mange studenter som ikke tar vare på tennene sine. Han får støtte av en helse- og trivselsundersøkelse TNS Gallup gjennomførte i 2004 blant studentene ved NTNU i Trondheim. Hele 80 prosent av de som svarte oppga at de går sjelden til tannlege fordi det er for dyrt. Det er blant annet kunnskapen fra denne undersøkelsen, som har lagt press på SiO til å gjøre noe med studentenes tannhelse.