Vurderes av EU

Kollegiet ved Universitetet har bestemt at Universitetet skal øremerke tre stillinger for kvinner hvert år i fire år fremover. Ett professorat og to stipendiatstillinger ble på siste kollegiemøte øremerket i årets budsjett.

En student ved Universitetet klaget i fjor handlingsplanen for likestillling inn for ESA, overvåkningsorganet for EØS-avtalen. ESA gransker nå om slik øremerking er i strid med EU-direktivet for likestilling, som er en del av EØS-avtalen.

– ESA vil neppe rekke å behandle saken før alle disse tolv stillingene er besatt ved Universitetet, sier informasjonsrådgiver ved Likestillingsombudet Ingrid Dåsnes.

Likestillingsombudet presiserer at særbehandling av ett kjønn ikke er i strid med likestillingsloven dersom dette fremmer likestilling. Etter ombudets syn er det klart at kvotering og øremerking er blant de mest effektive tiltakene for å jevne ut kjønnsforskjeller på Universitetet.