Utopisk

En instituttoppnevnt komité som består av ansatte og studenter er også i gang med å evaluere sosiologifaget.Fagutvalget og komiteen skal nå diskutere endringsforslagene.

Leder for komiteen Gunn Elisabeth Birkelund mener flere av forslagene fra Fagutvalget er utopiske. Hun tror ikke studentene er villige til å legge ned så mye arbeid i studiene når den eneste karakteren de kan oppnå er bestått/ ikke bestått.

– Vi har prøvd et lignende opplegg før, og da ønsket studentene å gå tilbake til det gamle karaktersystemet. Den største grunnen til dette var at studentene følte at de stilte dårligere i konkurranse med andre studenter i arbeidsmarkedet, sier Birkelund.

Hennes komité ønsker ikke mappeevaluering, men går istedet inn for å dele opp faget i mindre moduler, samt å innføre flere eksamener.

Fagutvalget mener modularisering vil skade helheten i faget, og at enda flere eksamener ikke vil styrke det selvstendige arbeidet.

For dyrt

Instituttbestyrer ved Sosiologi og samfunnsgeografi, Lise Kjølsrød tror forslaget om å fjerne eksamen og karakterer har liten oppslutning blant de ansatte.

– Jeg syntes forslagene fra Fagutvalget er veldig spennende, men jeg tror ikke alt er like gjennomførbart. Vi har stramme økonomiske rammer, og vi har derfor begrenset evne til å heve kvaliteten, sier Kjølsrød.

I løpet av vårsemesteret skal evalueringen av grunnfag i sosiologi avsluttes.

– Vi vil foreta forandringene så fort det er mulig, sier Instituttbestyreren som vil vurdere endringsforslagene fra begge komiteene.

– Bestått/ikke bestått som eneste karakterer

– Leselister i stedet for pensum

– Kun muntlig eksamen

– Fjerne pensumforelesninger