Vil ikke melde seg

I Tromsø kreves det melding med gyldig grunn hvis professorer ønsker å være borte fra kontoret. I Oslo oppfordres derimot de ansatte til å være mindre på jobben.

Publisert

Ved Universitetet i Tromsø er det sendt ut et forslag på høring som innebærer at det stilles krav til godkjennelse av de ansattes fravær. Det juridiske fakultetet i ishavsbyen har allerede innført innstramningene. I Oslo er det instituttene som har ansvaret for å innføre eventuelle nye regler for de ansatte.

– Vi har ingen planer om å introdusere lignende retningslinjer. Jeg tror det ville blitt svært dårlig mottatt blant de ansatte hvis det ble innført. Det vil også kreve store ressurser å kontrollere en slik ordning, sier bestyrer ved Psykologisk institutt Bjørn Rishovd Rund. Han snur hele problemstillingen på hodet:

– Innenfor den kliniske forskningen har jeg flere ganger opplevd at problemet heller er at de vitenskapelige ansatte er for mye på arbeidsplassen. Dermed klarer de ikke konsentrere seg om forskningen.

Rund mener det er vanskelig nok å rekruttere folk til vitenskapelige stillinger fra før av.

– Hvis vi tar fra folk den gulroten som stillingens frihet innebærer, vil det bli enda vanskeligere. Vi kan for eksempel ikke konkurrere på lønnsvilkår, sier Rund.

Skjev arbeidsbelastning

Ordningen i Tromsø skal blant annet hindre at det oppstår en urettferdig arbeidsbelastning for de som tilbringer mye tid på arbeidsplassen. Dette er særlig aktuelt for små institutter med få vitenskapelige ansatte og mange studenter.

Knut Aukrust som er bestyrer ved Institutt for kulturstudier har tilsvarende problemer som Juridisk fakultet i Tromsø. Instituttet forsøkte for et par år siden å innføre en ukeplan, men det fungerte dårlig fordi få av forskerne fylte den ut:

– Ved vårt institutt ser jeg behovet for at de ansatte er mer på kontoret. De som skulker unna etterlater en mengde eksterne henvendelser til dem som sitter på arbeidsplassen. Jeg ønsker meg en ordning der man opptjener seg raskere forskningsfri hvis man er tilstede på kontoret, sier Aukrust på telefon hjemmefra.

– Jeg kunne ønske meg et elektronisk meldesystem for de ansatte slik at jeg selv vet hvor mine kolleger er å treffe i arbeidstiden, sier Berg Eriksen. Han synes ikke at en ordning med meldeplikt er «pinlig eller opprørende overvåkning» av de ansatte.

– Men mange forskere jobber bedre på bibliotek enn på kontoret. Blir vi tvunget til å sitte mer på kontoret kan det bli mindre forskning, tror Berg Eriksen.