Har ikke betalt på ni år

I ni år har Samskipnaden (SiO) tiet om tjenesteboliger til en del av de ansatte. Nå kan de gå på en avgiftssmell.

Publisert

En del av SiOs vaktmestere bor billig i tjenesteleiligheter. Forskjellen mellom husleien de har betalt og den leietaksten myndighetene har satt på leilighetene har SiO glemt å fortelle ligningsmyndighetene om siden 1993. Denne forskjellen skal regnes som lønn ifølge ligningsmyndighetene, og det er arbeidsgiveravgift av denne «lønnen» som ikke er betalt.

– Vi oppdaget dette sent i fjor, og tok kontakt med ligningsmyndighetene for å finne en løsning. Dette var en ren svikt, men nå er rutinene endret, sier divisjonsdirektør i SiO Lars Mork Gundersen.

– Feilen har vært der siden 1993. Er det snakk om mye penger?

– Nå skal vi se på historien og finne ut nøyaktig hvor mye vi skylder.

– Har du et overslag?

– Ja, men dette vil jeg ta med likningsvesenet først.

Parlamentet kritisk

– Regelverket er tydeligvis komplisert, og har lurt folk før, men bra er det likevel ikke, sier velferdsansvarlig i Studentparlamentet Michael Brøndbo.

Han håper SiO nå går igjennom systemene sine.

– Kanskje er det flere ting som er glemt også, sier han.

Brøndbo kan imidkertid ikke si hvor mye SiO skylder.

Rammes de ansatte

Forglemmelsen har ført til at de ansatte har betalt for lite skatt i den samme perioden.

– Er det riktig å la de ansatte lide på grunn av SiOs forglemmelse?

– Ansvaret ligger både hos SiO og hos den enkelte ansatte, men det er for tidlig å si noe om tilbakebetaling av dette, sier Mork Gundersen.

Michael Brøndbo i Studentparlamentet vil ikke oppfordre SiO til å dekke de ansattes skattesmell.

– Jeg vet for lite om hva som er vanlig praksis, sier Brøndbo.