REDNINGEN: Takket være en plass i Universitetets barnehager for ansatte klarte Heidi Grønlien å fullføre doktorgraden.

UiO drev ulovlig diskriminering

Universitetet i Oslo får ikke forskjellsbehandle menn og kvinner ved tildeling av barnehageplass.

Siden 1996 har barn av mødre i vitenskaplige stillinger hatt fortrinnsrett ved tildeling av barnehageplass. 11. juni konkluderte Likestillingsombudets klagenemnd med at forskjellsbehandlingen strider mot likestillingsloven, fordi det ikke er påvist at tiltaket har en virkning som kompenserer for ulempene.

Leder i Rådet for Universitetsbarnehager Knut Kaasen synes vedtaket er svært uheldig.

– Dette hindrer oss i å drive positiv diskriminering på et område vi mener har stor innvirkning på kjønnsbalansen blant vitenskaplige ansatte, sier han.

– Feil ende av revolusjonen

Saken var først oppe hos Likestillingsombudet i august 2003 etter en klage fra et par der en mannlig stipendiat fikk avslag på en søknad om barnhageplass under henvisning til at mødre ble prioritert. Ombudet fant reglementet lovstridig og fremhevet at det bidro til å opprettholde forestillinger om at barn først og fremst er kvinners ansvar.

Kaasen ser poenget, men mener det er viktig å ta realitetene i betraktning.

– I hvilken ende skal revolusjonen begynne? Vi kan ikke ta fatt på det feministene ikke klarte på 70-tallet. Realitetene er at det ikke er full likestilling i forhold til omsorg for barn. Å late som noe annet gjør det i praksis vanskeligere for kvinner å satse på en akademisk karriere, sier han.

Selv om kjønnsfordelingen blant stipendiater er tilnærmet 50/50, er bare 40 prosent av de som disputerer ved UiO kvinner. Kvinneandelen blant faste vitenskaplige ansatte er enda lavere.

Likevel mulig

Fungerende likestillingsombud Ingrid Dåsnes ser ingen grunn til å diskutere saken, ettersom den nå er ferdig behandlet. Hun understreker likevel at det er mulig å drive likestillingsarbeid gjennom positiv diskriminering.

– Dersom Universitetet ønsker å prioritere aleneforsørgere, er det helt uproblematisk, men i sin brede form finner vi reglementet lovstridig, sier hun.

Vedtaket er endelig og kan kun endres gjennom en rettslig dom.

Universitetsrektor Arild Underdal tror ikke det vil bli aktuelt for UiO å gå til rettslige skritt for å få gjennomslag for saken.

– Rett og rimelig

Som stipendiat merket post.doc. i Biologi Heidi Grønlien (31) krysspresset mellom omsorg for barn og krav til faglig progresjon.

– De første månedene måtte jeg jobbe på kveldstid fordi jeg ikke hadde barnehageplass, sier hun.

Heldigvis fikk Tarjei (5) barnehageplass i en av Universitetets barnehager for ansatte, men Grønlien synes likevel at mødre og fedre bør behandles likt.

– Nå er vel mannen kommet såpass på banen i forhold til barnepass at det er vel

rett og rimelig at det fordeles rett og rimelig, sier hun.