PROTESTERER: NSU–leder Trond Enger krever at ingen studenter mister konverteringsstipendet dersom en streik fører til avlyst eksamen.

Streik kan koste deg dyrt

Departementet kan ikke garantere at studenter som taper studieprogresjon på grunn av en streik får konvertert lån til stipend.

Leder i Norsk studentunion Trond Enger varsler masseprotest dersom det neste uke blir streik som gir økonomiske konsekvenser for studentene. Universitas skrev forrige uke at 2000 ansatte ved Universitetet i Oslo står klare til å gå ut i streik fra 26.mai dersom det ikke oppnås enighet før den tid.

Ekspedisjonssjef i Utdannings- og forskningsdepartementet Toril Johansson garanterer at alle som går opp til utsatt eksamen vil få omgjort lån til stipend som normalt.

– Hva med studenter som planlegger å studere et annet sted neste semester og ikke har muligheten til å avlegge eksamen til høsten?

– Vi får komme tilbake til hvordan det skal legges til rette for slike enkelttilfeller, sier Johansson.

Holder ikke

Enger er ikke fornøyd med dette svaret.

– Vi vil kreve at ingen mister konverteringsstipendet. Studentene er helt uforskyldte i dette, og det vil være helt urimelig om departementet ikke innfrir dette kravet, sier Enger.

Enger poengterer at studenter som mister studieprogresjon, i verste fall kan tape 18 000 kroner. Mest dramatisk vil det kanskje bli for de studentene som skal avlegge embedseksamen i vår, mener Enger.

– Dersom slike eksamener blir utsatt, forhindres studentene fra å starte i jobb, og kan tape måneder med arbeidsinntekt, sier han.

Ingen konkret plan

Johansson forteller at det jobbes med å kartlegge konsekvensene ved en eventuell streik.

– Før vi vet rekkevidden av streiken, eller om det blir en streik i det hele tatt, vil vi ikke gå ut med så mye konkret informasjon, sier hun.

Enger etterlyser klarere tanker.

– Jeg forstår at det kan være vanskelig for departementet å ta stilling til en hypotetisk situasjon, men når skadevirkningene er så dramatiske for enkelte studenter må departementet ta ansvar, sier Enger.

Han ønsker likevel ikke å blande seg inn i, eller å undergrave viktigheten av streiken.

– Streikeretten er viktig, men dette har litt større konsekvenser enn å ikke finne dopapir i butikken, sier Enger.