FÅR IKKE PENGER: Busselskapene mener det er urettferdig at de ikke får de samme tilskuddene til studentrabatt som NSBs jernbaner.

Buss-selskap klager til Konkurransetilsynet

Norske busselskaper mener statens støtte til studentrabatt på tog gir dårlige konkurransevilkår og diskriminerer studenter som bor der hvor togene ikke går.

I flere år har Samferdselsdepartementet (SD) gitt mellom 30 og 40 millioner kroner i årlig tilskudd til NSB for studentrabatt på tog. Ifølge daglig leder i busselskapet Risdal Touring Tom Roger Øydne gir dette bussene dårligere konkurransevilkår. I et brev til Konkurransetilsynet ber han om en vurdering av hvorvidt avtalen er i strid med Konkurranseloven.

– Vi tilbyr den samme varen – transport fra ett sted til et annet – men får ikke statsstøtte. Det får NSB, og det ser vi på som sterkt konkurransevridende, sier Øydne.

Risdal Touring dekker blant annet strekningen Oslo-Kristiansand, og må dermed konkurrere med Sørlandsbanen.

– Toget har i voldsomt mange år fått særordninger. Den offentlige støtten må gis sånn at den blir brukt mest mulig effektivt, og jeg er ikke sikker på at det å gi den til NSB er den beste løsningen, sier Øydne.

I tillegg til toget, mottar også Nord-Norge-ekspressen og Hurtigruten øremerket støtte til studentrabatt.

Bred enighet

Administrerende direktør i Nor-Way bussekspress Ådne Svendsen er enig.

– Hvis jeg hadde vært student, ville jeg dessuten reagert på hvor urettferdig dette er for studenter som bor på strekninger hvor det ikke går tog, sier han.

En ringerunde viser at enigheten er bred blant transportselskapene. Selv NSBs eget busselskap Nettbuss, som selv ikke mottar øremerkede tilskudd til studentrabatt, mener ordningen er ugunstig. Og Sas Braathens mener støtte til studentrabatt bør gjelde uansett transportmiddel.

– Historiske årsaker

Eivind Kloster-Jensen i Konkurransetilsynet vil ikke uttale seg før saken er ferdigbehandlet, men spår en avgjørelse i løpet av uka. Ei heller vil informasjonssjef i NSB Audun Tjomsland kommentere hvorvidt ordningen er konkurransevridende.

Politisk rådgiver i SD Alfred Bjørlo har ikke sett brevet fra Risdal Touring til Konkurransetilsynet, og vil derfor ikke kommentere saken i detalj.

– Dette har først og fremst historiske årsaker. Staten har subsidiert togtrafikk i mange år, mens ekspressbuss er rent kommersielt.

– Vil dere gi slike tilskudd til busselskapene i fremtiden?

– Vi har oppfattet det som et klart ønske fra studentene om slike avtaler når det gjelder jernbanen. Vi ser ikke for oss at vi i stor stil kan tilby øremerkede tilskudd til alle som driver med persontransport, sier Bjørlo.

Konkurransepolitiske prinsipper

Professor ved Økonomisk institutt Niels-Henrik von der Fehr mener at det ville være i bedre overensstemmelse med konkurransepolitiske prinsipper å behandle alle aktører likt.

– Det hadde vært mer ryddig hvis kollektivselskapene skulle få refundert et visst beløp per student de transporterte. Det ville ha gitt et tilskudd som er mer i pakt med hvordan markedet er organisert og vært ville nøytralt i forhold til selskap og transportmiddel. Men det ville ha gitt større administrasjonsutgifter og vært mer kostbart å gjennomføre i praksis, sier han.