KATOLIKKER: Søster Maria H. Junttila og Ewald Maria Nebelung er fornøyde med MFs nye studietilbud.

Katolsk utdanning på Menighetsfakultetet

Menighetsfakultetet har de siste årene vært gjennom en prosess for større åpenhet. Nå skal de utdanne katolske teologer.

Menighetsfakultetet (MF) ønsker å legge til rette utdanning for katolske studenter. Et samarbeid med Det pavelige universitet Gregoriana i Roma er snart formalisert.

– Det er viktig for oss å tilby interesserte studenter å sy sammen et studium som gjør at de kan være mest mulig i Norge, forteller prodekanus Vidar Haanes.

MF har en lang, luthersk tradisjon, men særlig de siste fem årene har det skjedd store endringer. Fakultet underviser nå for metodister, pinsevenner og andre frikirkelige.

– Enkelte, særlig eldre prester og teologer, motsetter seg utviklingen. De fleste forstår riktignok at det er bra for kirkesamfunnene å samarbeide, sier Haanes.

Fått tilbake undervisningsretten

Universitas skrev høsten 2001 om professor Bernt T. Oftestad, som ble overflyttet fra forskning og undervisning til en administrativ stilling på MF. Årsaken var at Oftestad hadde konvertert, og hans katolske tro førte til at MF tok fra ham muligheten til å undervise.

– Første august er jeg tilbake som lærer i kirkehistorie, forteller han.

– Hvorfor har MF valgt å gi deg retten til å undervise tilbake?

– Det handler om en generell utvikling som verdsetter mer åpenhet. Både MF og den norske kirke er mer bevisste i forholdt til økumenisk åpenhet, et mer faglig fellesskap med respekt for ulike trosretninger.

Oppmykning

Søster Maria H. Junttila kan være den første til å utdanne seg til katolsk teolog i Norge i samarbeid med MF og universitetet i Roma.

– Det finnes ingen katolsk utdanning på høyere nivå i Norge. Jeg valgte å studere på MF fordi fagene her er interessante, og fordi det er viktig å skaffe seg kontakter i det norske kirkelige samfunnet, særlig siden katolikker er fåtallige i Norge, sier hun.

En av få andre katolske studenter på fakultet er Ewald Maria Nebelung. Han avslører at han var mer skeptisk da han startet å studere på MF.

– Da jeg startet å studere på MF i 1996, ble fakultetet oppfattet som en konservativ, lutheransk høyborg. Det har skjedd en oppmykning nå.

– Oppmykningen består ikke i at fakultetet har blitt mindre luthersk, men det har skjedd en utvidelse i forhold til å kunne samarbeide med ulike trosretninger, sier Junttilla.