– SiO tar ikke miljøhensyn

SiO får hard kritikk av Naturvernforbundet for å ha inngått samarbeid med et selskap som vil lage golfbane innenfor Markagrensa.

Onsdag kveld avgjøres det i Bystyret om det skal bygges et stort golfanlegg i nærheten av Idrettshøyskolen og Kringsjå studentby. Studentsamskipnaden i Oslo (SiO) har inngått en intensjonsavtale med Kringsjå AS, selskapet som har lagt planene klare for hvordan et 105 mål stort område innenfor Markagrensa skal gjøres om til golfbane. Avtalen går ifølge kommunikasjonssjef i SiO Christina Rolfheim Bye ut på at SiO stiller parkeringsplasser til disposisjon, og til gjengjeld får gratis golfmedlemsskap for sine studenter og ansatte.

Norges Naturvernforbund går sterkt imot anleggsplanene og mener SiO burde se nærmere på hva de går inn i.

– Det er ingen virksomhet i Norge som kan drive uten å ta miljøhensyn. Det gjelder både bedrifter, organisasjoner og institusjoner som SiO, sier informasjonssjef i Norges Naturvernforbund Kåre Olerud.

Studentvelferd

Rolfheim Bye synes ikke det er opp til SiO å blande seg inn i dette.

– Vi mener mye om studentvelferd og holder oss til det. Når lokale myndigheter tar en avgjørelse i denne saken, så er dette en beslutning man må stole på, sier Bye.

Hun synes samskipnaden kan være fornøyd med en avtale som utvider studentenes treningstilbud.

Olerud mener på den annen side at man ved en slik vurdering tenker for snevert rundt studentvelferd.

– Det handler om å beskytte nærområdet for studentene, noe som i aller høyeste grad er studentvelferd, sier han.

Mest sannsynlig vil saken ikke få gjennomslag i Bystyret. Venstre og SV har hele tiden vært imot, og på mandag fikk de med seg Arbeiderpartiet, noe som gir et flertall mot et vedtak.

Direktøravgjørelse

Henrik Sinding-Larsen er medlem i Naturvernforbundet, og har satt seg grundig inn i saken rundt Kringsjå Golf. Han mener det er betenkelig at en slik avgjørelse er tatt på direktørnivå uten å gå gjennom Hovedstyret.

– Man får billigere treningsmuligheter for de få som er golfinteresserte, men mister et naturområde som alle studenter har glede av. Dette er en stor avveining som man ikke burde ta uten å konsultere studentene, mener han.

Leder i Studentparlamentet Bjørn Niklas Sjøstrøm vurderer saken som et spørsmål om utleie av parkeringsplasser, og ser ikke noe problem med at SiO tar en slik avgjørelse utenom Hovedstyret.

– Det er kommunen som avgjør saken, og hvis de vil ha en golfbane kan SiO være der, mener han.

Norges Idrettshøyskole har også innledet et samarbeid med Kringsjå Golf AS, som går på bruk av områdene til undervisningsformål og vinteraktiviteter. Det lyktes imidlertid ikke Universitas å få en kommentar på dette tirsdag kveld.