VOKTER: Anja Nilsen (21) er klar over at den bærbare pc–en hennes er svært attraktiv for tyver som nå herjer på Blinderns lesesaler.

– Forferdelig kjedelig å miste

Frekke brekk på UiO

Tyver slår stadig til mot Universitetets biblioteker og lesesaler. Studentenes laptoper er lett bytte.

Bare i uken før påske ble fire studenter frastjålet sine bærbare datamaskiner fra åpne og tettfolkede rom på Blindern. Politiet og forsikringsbransjen advarer nå mot bander som har spesialisert seg på tyveri av bærbart datautstyr. Bandene utfører raske brekk mot åpne bygninger. Få sekunders uoppmerksomhet er alt de trenger.

Falsk trygghet

Overbibliotekar Randi Rønningen ved Universitetet i Oslo (UiO) fortviler på vegne av studentene som før påske mistet både kostbare datamaskiner og alt arbeidet lagret i dem.

– Lesesalene på Blindern innbyr dessverre til en falsk følelse av trygghet. Dette er offentlige rom med stor flyt av mennesker, og vi har få muligheter til å holde oversikt med alt som skjer, sier Rønningen.

Universitetsbiblioteket (UB) vil i første omgang informere studentene om risikoen ved hjelp av informasjonstavler og muntlige påminnelser. Det er foreløpig ikke aktuelt å la bibliotekarene opptre som sikkerhetsvakter.

– Den beste sikringen er å holde maskinen sin under oppsikt, og helst bære den med seg, sier Rønningen.

Ingen forsikring

I følge forsikringsbransjen finner datatyvene svært lette bytter i en stadig større bærbar maskinpark i privatpersoners eie.

– Det er ingenting å hente på forsikringen dersom maskinen stjeles i rom hvor alle kan ferdes fritt. Tapet kan likevel dekkes dersom maskinen er forsvarlig lenket fast eller plassert i et låst skap eller rom, sier informasjonsdirektør Jack Frostad i If.

Tyveriene har sammenheng med stor etterspørsel på det svarte markedet:

– Studenter bør som alle tenke seg godt om dersom de blir tilbudt en laptop til svært lav pris, sier Trond Kyrre Simenesen ved tyveriavsnittet ved Majorstua Politikammer.

Politiet kartlegger nå omfanget av datatyveriene på Blindern.

– Det må være forferdelig kjedelig å miste noe så kostbart, sier psykologistudent Anja Nilsen (21) som tar strenge forhåndsregler med sin egen bærbare pc.

– Jeg bruker den også på biblioteket, men lar aldri maskinen stå ubevoktet. Enten tar jeg den med, eller så ber jeg venner holde et øye med den, sier Nilsen.