GODT I GANG: Innen utgangen av 2004 skal samtlige lysrørarmaturer montert før 1980 skiftes ut. Bent Henni fra ABC–installasjon AS har gått løs på Biologibygningen.

Miljøgift-smell for 30 millioner

Universitetet må bytte ut alle PCB-holdige lysrørarmaturer i løpet av året. På høy tid, mener Bellona.

Miljøverndepartementet påla i 2000 Universitetet i Oslo (UiO) å skifte ut samtlige lysrørarmaturer som inneholder den helsefarlige miljøgiften PCB innen 2005. Når de nå skal begynne med arbeidet, anslås den totale prislappen å ligge rundt 30 millioner kroner, omtrent like mye som Teknisk avdelings årlige vedlikeholdsbudsjett.

– De PCB-holdige lysrørarmaturene utgjør ingen miljø- eller helsefare så lenge de henger i taket, og de fleste av dem kunne vært i bruk i flere år fremover. I stedet skaper denne utskiftningen vanvittige mengder avfall, og jeg har problemer med å se det miljøvennlige i det, sier direktør for Teknisk avdeling Frode Meinich

Han hadde heller sett for seg en ordning hvor PCB-holdige kondensatorer kunne leveres inn som spesialavfall etter hvert som armaturene av andre årsaker ble tatt ut av bruk.

Teknisk avdeling har allerede et forskuttert underskudd på rundt 85 millioner. Dette underskuddet vil trolig utgjøre 123 millioner ved utgangen av året. Meinich kan derfor ikke utelukke at dette vil kunne gå utover annet vedlikeholdsarbeid ved UiO.

– Burde begynt tidligere

Miljøbevegelser har i lengre tid påpekt miljøtrusselen ved PCB-holdige lysarmatur.

Miljøstiftelsen Bellona mener det er viktig å fjerne disse miljøgiftene før de eventuelt skulle forårsake noen skade.

– Man er aldri garantert mot eventuelle lekkasjer. Konsentrasjonen av PCB i disse kondensatorene er så høy, at dersom en eneste en skulle gå lekk, snakker vi om en prekær helsetrussel for alle som skulle befinne seg i bygningen, sier fagmedarbeider i Bellona Marius Dalen.

Han forstår Meinichs frustrasjon, men mener utskiftningen hadde blitt mindre belastende dersom dette arbeidet ble påbegynt tidligere.

Ikke alene

Statssekretær i Miljøverndepartementet Lars Jacob Hiim hevder at pålegget først og fremst gir fortgang i prosessen.

– Det er viktig å merke seg at denne forskriften kun regulerer tidspunktet for utfasing, og at de PCB-holdige kondensatorene uansett må leveres til særskilt behandling i henhold til andre regelverk. For øvrig dreier dette seg hovedsakelig om gammelt elektrisk utstyr som snart må skiftes ut uansett, sier han.

UiO er langt fra alene om denne utgiften. Høsten 2000 ble 3500 offentlige og private aktører orientert om dette kravet.

Tungt nedbrytbart, men oppløselig i fett.

Forskning viser at PCB-forgiftning svekker immunforsvaret og reproduksjonsevnen, og øker risikoen for kreft.*

• Kjemikalium benyttet i byggverk og industri.