HJELP:Risikerer psykisk syke studenter å møte tomme korridorer i fremtiden?

Frykter for psykologitjenesten

Både SiO og Studentparlamentet mener det psykiatriske helsetilbudet er truet etter innlemmelsen i Helse Øst.

Stortinget bestemte før jul å overføre psykologitjenesten til psykiatriplanen. Ved Universitetet i Oslo og de vitenskapelige høgskolene tilknyttet Studentsamskipnaden i Oslo (SiO) innebærer dette at psykiatri- og psykologitilbudet er underlagt Helse Øst. SiO og Studentparlamentet reagerer nå kraftig på Helse Østs forslag til avtale om levering av spesialisthelsetjenester.

– Vi har ikke ordinære drifts- og avtalevilkår for spesialisthelsetjenesten slik KUF-komitéen forutsetter. Det betyr at fremtiden til psykiatrisk-psykologisk tjeneste er gjenstand for fornyet vurdering hvert år, og at denne vurderingen gjøres av Helse Øst som et særtilbud, ikke som et ordinært psykiatri-psykologitilbud, sier viseadministrerende direktør i SiO Trond Bakke.

Overrasket

Spesialrådgiver i Helse Øst Torstein Paalsrud stiller seg uforstående til kritikken.

– Det er forhandlet frem en avtale mellom Helse Øst og SiOs Helsetjeneste som vi i utgangspunktet var enige om, og vi har lagt avtalen frem for styret i Helse Øst med dette som utgangspunkt. Rammebetingelsene for den avtalen har vært kjent og er bekreftet gjennom styringsdokumentet for 2004, sier Paalsrud.

Men selv om Helse Øst følger Helsedepartementets innstilling, så mener Bakke de likevel ikke følger Stortingets vedtak.

– Vi har sett Stortingskomitéens enstemmige innstilling og det resultatet stemmer ikke med det forslaget Helse Øst har lagt frem. Den substansielle forskjellen er at det finnes helt ordinære standarder for driftvilkår slik vi ønsker, og slik vi oppfatter at KUF-komitéen ønsker, skal gjelde for Helsetjenesten. Disse er ikke spesifisert i forslaget fra Helse Øst, sier Bakke.

Kan ikke gi garantier

Bakke får støtte av en opprørt studentparlamentsleder Bjørn Niklas Sjøstrøm.

– Studenter er ofte sårbare og ensomme når de begynner på Universitetet. Nettopp derfor må de være sikret et stabilt og godt helsetilbud. Vi vil at Helsetjenesten skal være et utdanningspolitisk virkemiddel og at KUF-komitéen fastsetter et fast tilskudd hvert år, sier Sjøstrøm.

Leder av KUF-komitéen Rolf Reikvam stiller seg undrende til problemstillingen.

– Jeg fatter ikke hva de krangler om. Poenget med merknaden var jo at dette tilbudet skulle komme som et ordinært tilbud, så da kan jeg ikke fatte at Helse Øst ikke skulle gjøre det. Jeg forutsetter at de følger KUF-komitéens innstilling, sier Reikvam.

Verken Helsedepartementet eller Utdanningsdepartementet mener Helse Øst unndrar seg KUF-komitéens pålegg.

– Vi anser KUF-komitéens merknad som oppfylt. Og selvsagt skal studentene ha de samme rettighetene som den øvrige delen av befolkningen, sier rådgiver i Helsedepartementet Ørjan Ivarsson.