REAGERER: Bjørn Niklas Sjøstrøm i Studentparlamentet mener informasjonen fra UFD er mangelfull.

Taper i konkurranse med USA

Det nye karaktersystemet kan gjøre det vanskeligere å skaffe seg jobb – i hvert fall på det internasjonale arbeidsmarkedet.

Mens det i USA hører til sjeldenhetene at studenter går ut med dårligere enn B fra masterstudiet, legger det nye norske systemet opp til karakteren C som gjennomsnitt. Ettersom de to systemene er tilsynelatende like, skaper dette forvirring når internasjonale selskaper skal ansette studenter.

– Problemet er at norske studenter fremstår som dårligere enn de er, siden C er assosiert med et dårlig resultat. Siden systemene er så like, er det fare for at en C-kandidat ikke engang kommer med til vurdering, sier leder i Studentparlamentet Bjørn Niklas Sjøstrøm.

Han mener informasjonen fra Utdannings- og forskningsdepartementet (UFD) har vært for dårlig.

Ligger tynt an

Spesielt studenter ved fag der arbeidsmarkedet er internasjonalt vil merke dette. Det gjelder for de fleste studentene som Johan Petter Nystuen, professor ved institutt for geofag, uteksaminerer.

– Petroleumsgeologifaget er internasjonalt og de største konkurrentene i arbeidsmarkedet for norske geofagstudentene er fra amerikanske universiteter. I USA gis nesten bare A-er og B-er på masterstudiet, fordi «C-studentene» allerede er skilt ut, sier Nystuen.

Sjefsgeolog Gunn Mangerud i Norsk Hydro forteller at det hersker usikkerhet i Hydro om bruken av karakterskalaen, og om hvorvidt denne er konsistent.

– Vi ser at enkelte fag og universiteter bruker veldig mye A og B, mens andre er strengere. Det gjør det vanskelig for oss å vurdere kandidatene, sier Mangerud.

Når alt kommer til alt er det også i Hydro karakterene som teller.

– Vi ansetter veldig få for tiden, og de vi skiller ut til intervju er kun de med toppkarakterer, sier Mangerud.

For lite informasjon

For å informere næringslivet om det nye karaktersystemet har UFD sendt ut et infoskriv til de 500 største bedriftene i landet, samt avertert i de største avisene og ledelsesbladene. Det er ikke gjort noe for å informere ut over landegrensene.

– Sammen med vitnemål for fullført utdanning skal det utstedes et Diploma Supplement som blant annet forklarer det norske karaktersystemet. Dette kan de uteksaminerte studentene bruke som informasjon til utenlandske arbeidsgivere, sier Anne Sofie Holter, informasjonsrådgiver i UFD.

Sjøstrøm synes ikke dette er godt nok.

– Det hjelper lite med et Diploma Supplement dersom arbeidsgiver ikke leser det, sier han.

Studentparlamentet kjemper nå for at mer midler til informasjon skal øremerkes fra UFD, og at Universitetet skal ta et større ansvar overfor arbeidsgiverorganisasjonene for å skape kunnskap om det nye systemet.