MER VEILEDNING: Vidar Grøtta synes det er konservativt at Aetat ikke vil satse mer på yrkesveiledning. Her gir han sosiologistudent Georg Mork råd om videre utdanning.

– Aetat prioriterer ikke yrkesveiledning

Leder for Karrieresenteret Vidar Grøtta er opprørt over at Aetat ikke vil bidra til å gjøre karriereveiledningen bedre.

Karrieresenteret ved Universitetet i Oslo (UiO) har i samarbeid med læringssenteret, VOX og Aetat utredet utdannings- og yrkesveiledningen i Norge. I utgangspunktet rådet fem av seks representanter departementene til å organisere hele veiledningen etter «Karrieresenter-modellen». Tanken bak er at departementene oppretter en egen veiledningsorganisasjon med et nasjonalt organ for karriereveiledning og 19 fylkesvise karrieresentre.

Men etter et møte med ledelsen i Aetat gikk de tre representantene fra Aetat bort fra Karrieresenter-modellen.

– Aetat sådde tvil

Leder i Karrieresenteret, Vidar Grøtta, skriver i et brev til Arbeids- og adminstrasjonsdepartementet at ledelsen i Aetat brøt inn i utvalget kort tid før innleveringsfristen av rapporten. Disse føringene ble ifølge Grøttas brev lagt på bordet overfor de ansatte i Aetat:

– Jeg beklager sterkt at Aetat sådde tvil om de ønsker å styrke veiledningssatsningen i Norge, sier Vidar Grøtta.

Grøtta har fått signaler om at de nå ønsker å få til dette i fremtiden, og vil følge med på hva de foretar seg. Han ønsker at flere veiledere skal kunne få dedikere seg til oppgaven på heltid, og ikke at det bare skal være en liten del av jobben slik som det er i dag i mange skoler og ved universiteter.

• # Aetat ønsker heller ikke at andre offentlige institusjoner skal ta ansvaret for karriereveiledning. Begrunnelsen er at dette kommer til å gå på bekostning av Aetats ressurstilgang.

Avviser overstyring

Avdelingsdirektør i Aetat Erik Oftedal sier at de økonomiske konsekvensene ved den såkalte Karrieresenter-modellen i første rekke ikke ble godt nok vurdert i utredingen.

– Gevinstene ved denne modellen er ikke like store som kostnadene. Hvis vi ikke hadde behøvd å tenke på pengene, kunne dette vært et godt alternativ, sier Oftedal.

Han avviser samtidig påstanden om overstyring av Aetat-representantene i arbeidsgruppen.

– Vi kommer til å fortsette yrkesveiledningen rettet mot skolene, arbeidssøkere og folk som er på yrkesrettet attføring, forklarer han.

Arbeids- og administrasjonsdepartementet og Utdannings- og forskningsdepartementet har foreløpig ikke tatt stilling hvilket av alternativene de vil gå inn for.